Pszichodráma és az önismereti csoport pszichológiai megközelítései, története, megszületése Jacob Moreno-tól II.

 In pszichodráma, Pszichológia, medicina és egyéb (cikkek)

1. rész

FIGYELEM! Tankönyvszagú elméletek. Ezeket a cikkeimet azoknak javaslom, akik komolyabban pszichológiát tanulnak (rendelkeznek már valamilyen alappal) és szeretnének még jobban elmélyedni ebben a tudományban a klasszikus megközelítéseket illetően. De az út végtelen hosszú (főleg az abszolút igazság tekintetében) és a kedves olvasó talál olvasmányosabb, játékokban gazdag egyéb cikkeket is ezen az oldalon.

Ezek a cikkek sajátságos életszemléletemről szólnak, kérem ne tekintse őket szakpszichológiai írásoknak.

Forrás: Dr. Szőnyi Gábor és prof. Füredi János, A pszichoterápia tankönyve

pszichodráma, önismereti csoport, Moreno pszichodráma, pszichodráma csoport

Fontos kifejezések és azok rövid ismertetése a pszichodráma és önismereti csoportokban (folytatás)

Második univerzum

A fantázia és realitás kezd elkülönülni
Függetlenedés a segéd énektől
Szociális szerepek kialakulása

Harmadik univerzum
A világról való tapasztalás kibővül.
Döntésképesség kialakulása (értékrendek, ideológiák)
Transzcendens szerepek megalkotása.
Egészség alatt a szerepstruktúrák harmonikus egymásra épülését értjük.

 

Indikációk:
Tüneti aspektuskor: nagy pszichiátriai kórképeknél a szocializáció
Segítésében.
Feltáró aspektus: nárcisztikus kórképek
Borderline
Pszichoszomatika
Neurózis

Kontraindikációk: autisztikus kórképek
Súlyos mentális retardáció
Akut pszichotikus állapotok

Integrációs fázis: A játék lezárása, megértése kognitív
Feldolgozása, segíti megérteni, hogy mi miért történt. Milyen adekvát és nem adekvát reakciókban volt részünk. Technikai elemei:
Protagonsita: a játszó
Antagonista: a segéd-én (más személy, fontos tárgy, érzés, gondolat, bármi ami-aki nem a protagonista, de a színpadon interakcióba kerül a protagonistával)

Visszajelzés formák:
Sharing: személyes érintettség, hasonló esetek
Szerep feedback: a segéd-ének elmondják, hogyan érintette őket a szerep
Identifikációs feedback: valakivel azonosulva E/1-ben elmondja tapasztalatait, meglátásait, emócióit a csoport valamely tagjainak.

 

Protagonista visszajelzése: ülepedési idő után (a következő
alkalommal) számol be róla, ismertetve, hogy hogyan élte meg a játékát
Kozmosz: az a ,,nagy egység”, amelynek egészséges esetben a részévé válunk, ill. magunkat ennek részeként éljük meg
Folyamatanalízis: a csoport tagjaival együtt végzett, rendszeres folyamatelemzés, 3-4 ülésenként. A játékok, csoporttörténések egymásutániságából feltárulnak a csoport mozgatóerői, tudattalan fantáziái, amik együttesen alakítják ki a játékok létrejöttét.

Bevezető duplázás: a protagonista egy segéd ént kiválaszt, mögé áll és E/1-ben bemutatja, elmondja érzéseit a protagonistával szemben.
Belő hang: a csoport tagjai, akik nem antagonisták a protagonista mögé lépnek és az ő nevében kifejezik gondolataikat, amit a protagonista vagy felhasznál vagy nem.

Intrapszichés dialógus: a protagonista ambivalenciája esetén a két segéd-én a protagonistára egyszerre hatást gyakorol. Például ,,Biztos vagyok meg bizonytalan.” Akkor a biztosságomat, meg a bizonytalanságomat mint segéd-éneket 1-1 antagonista eljátssza, egyszerre. Melyiket hallom, érzem erősebbnek, ez segít a választásban.
Intrapszichés monológ: protagonista elakad, átmenetileg felfüggesztjük a játékot, ezáltal a szerepből a realitásba visszatér, és megkérjük, mondja el a jelenben- a gondolatait.

szerepcsere: a protagonista kipróbálhatja a segéd-ének szerepeit, átélheti azokat. Ez adja többletrealitást. Ez csak protagonista-antagonista között történhet meg (Antagonista-antgaonista között nem!). A szerepcsere technikával azoknak a zavaroknak a korrekcióját segíthetjük, melyek a pszichikai univerzumok azon szintjén keletkeztek, ahol már a szomato-pszichés egységekre épülnek fel a szociális szerepek (a gyermeki átélésben különvált az ,,én” és ,,te”).
duplázás: megkettőzzük a protagonistát úgy, hogy közben nem vesszük ki a helyzetből.
Mellette elhelyezkedünk, felvesszük testhelyzetét, gesztusit, érzéseit. Elmondjuk érzéseinket.
Nagyon gyors regressziós technika, ezért csak drámavezető alkalmazhatja.
Ott fontos használnunk, ahol az én-határok bizonytalanok.

 

Tükrözés: egy-egy jelenet kisarkított újrajátszásával a protagonistának visszatükrözik a jelenetet. A megértést és kognitív feldolgozást segíti.
A protagonista rendelkezik azzal a tudással, amit tükrözés révén megtanult. A tükrözés segítségével felismeri a többiek viselkedését, képessé válik arra, hogy saját reakciói kívülről meglássa.
Pszichotikusoknál nem alkalmazható ez a módszer, neurotikusoknál és borderline személyiségszerveződésnél azonban igen.

Álom megjelenése: játék a játékban. Elalvás előtti pillanatok-álom-felébredését játssza el.
Eljátszva ezt elkezd asszociálni álmára.
Playback: A drámavezető mellől nézzük végig a történetét, azt, ahogyan az általa kiválasztott szereplők az ő történetét visszaadják. A pszichotikusoknál nagyon hatékony eszköz.

3. rész

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

Segítsd kérlek támogatással a honlap fenntartását, kutatómunkámat

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

keresés

AJÁNLOTT CIKKEK
pszichodrámapszichodráma