Gondolataink, hangulatink megváltoztatása – jóga és pszichoterápia, biofeedback, tudatos, prána légzés
Forrás: Harvard Egyetem, Yale Egyetem kutatásai, A tudat evolúciója, Jóga és pszichoterápia, Szvámí Ráma, Rudolph Ballentine, (dr.) Szvámí Adzsaja
Egyre nagyobb részét uralhatjuk testünknek, gondolatainknak és érzéseinknek (a jóga, a pszichológia, a pszichoterápia és a gyógyítás találkozása)
Az ősi jógatudomány és az orvostudomány, pszichoterápia hogyan egyesíthető? Most már műszerekkel is kimutatható, hogy a valódi jógi képes szívét megállítani, hőmérséklet különbséget létrehozni tenyerei között és akár pár másodperc alatt tumort létrehozni és eltüntetni (lásd Swami Rama és mestere képességeit). Tehát tudatosan tudunk hatni testünkre, mely segít a betegség megelőzésében (prevenció) és az egészség fenntartásában mind testi, mind lelki szinten. Hiszen a kettő összefügg: ép lélek ép testben létezik és nem fordítva – jóga, pszichoterápia, biofeedback, tudatos légzés, prána légzés, pszichológia, gyógyítás.
Módosíthatjuk vérnyomásunkat, szívritmusunkat, gyomorsav termelésünket stb. (a biofeedback tudományos alapjai)
A Harvard pszichológusai bebizonyították, hogy a vérnyomás a biofeedback eljárásnak köszönhetően ellenőrizhető. Tehát elsajátítható ez a képesség. De emellett a gyomorsavtermelésről és szívritmus szabályozásról is ugyanez elmondható. Tehát a belső szervünk uralását meg tudjuk tanulni, ha kapunk visszajelzést, ez a biofeedback lényege. Nyilván a tüneti kezelés (pl. pattanásos bőr esetében csupán azok kinyomása, tisztítása) vagy kozmetikai szerek használata csak felszínes változást hoz magával. A biofeedback szerint a tartásunk meghatározza, hogy milyen lelki beállítottságúak vagyunk. Nem véletlenül vannak a jógában ászanák (testtartások) melyek tudatváltozást is létrehoznak.
A fejfájás gyógyítása biofeedback-kel
Ha megfigyelik a homloki izom aktivitását és hang segítségével jelet küldenek a fejfájástól szenvedő betegnek, akkor meg tudja tanulni a fej körüli izmok ellazítását ezzel elmulasztva a gyakori feszültség okozta fejfájást. A biofeedback lényege, hogy rá kell hangolódni arra a tudatállapotra, ahol a belső állapotok visszatükröződnek. Ezeknek a szerveknek a működését akaratlagossá lehet tenni.
Ha megismerjük a jógatudományt, akkor képesek leszünk tudatosan óriási változásokat létrehozni testünkben
A Menninger Foundation laboratóriumában Swami Rama jógi képes volt két tenyere között 10 farenheit fok hőmérséklet különbséget létrehozni. Emellett a szív pitvarában remegést idézett elő és a szív abbahagyta a vér pumpálását.
A hangulatunk, gondolataink azonnali megváltoztatása – A tudatos és prána légzés csodája
A légzés mindig meghatározza azt, hogy milyen hangulatunk (érzéseink és gondolataink) vannak. Nem véletlenül mondjuk, hogy a félelemtől elakad valaki lélegzete, vagy a csodálattól, hiszen ilyenkor megáll, lecsendesedik az elme. Minél mélyebben és lassabban lélegzünk annál nyugodtabbak leszünk. Sőt a vérnyomást is lehet növelni és csökkenteni a (belégzés utáni, illetve kilégzés utáni) légzés szünetekkel. Nem véletlen, hogy régen lélek-zetnek és nem lélegzetnek hívtuk ezt az egyetlen élettani funkciót, mely lehet akaratlagos (mi irányítjuk) és attól független (mikor magától működik).
Az angolban is más nyelvekben is megtaláljuk ezt a kapcsolódást. ,,Expiration”, mely halált és kilégzést is jelent és ,,inspiration” mely belégzést és kreatív energiával való feltöltődést is jelent. A lélegzet a kapocs az elme és test között. Tehát a lélegzet mindig tükrözi tudati és emocionális állapotunkat. Gondoljunk a sóhajtásra stb. A jógatudományban erre már pár ezer éve felfigyeltek.
.
Most műszerekkel is ki lehet mutatni, de ez nem sokat változtat a dolgon. Legfeljebb annyit, hogy egyre többen vesszük ezeket az igazságokat alapul lelki fejlődésünk rögös útján. 2-3 óránként váltakozik az, hogy melyik orrlyukunkon szívjuk be a levegőt. A szövet ugyanis megduzzad az egyik orrban, így a másikat kezdjük el használni. Utána rövid ideig mindkettőt. A jógában vannak váltott orrlyukú légző gyakorlatok.
.
De idővel ujjaink segítsége nélkül is befolyásolni tudjuk azt, hogy melyik orrlyukunkba lélegezzünk. Akár úgy is, hogy jobb oldalunkra fekszünk, így bal oldali orrlyukunk légzése lesz a domináns. A bal oldal a jobb agyféltekéhez kapcsolódik (ez az intuitív, érzelmi oldal). A jobb oldal, pedig a bal agyféltekéhez kapcsolódik (logikus, uralkodó). Bővebben erről: Mérje le játékunkkal egy pillanat alatt, hogy ön a jobb vagy bal agyféltekéjét használja-e előszeretettel– női és férfi agy, önismeret, önmegvalósítás
Ha 24 óráig csak az egyik orrlyukon veszünk levegőt, akkor megbetegszünk. Ebből is látni a légzés hangsúlyosságát. A legjobb, ha mind a kettő orrlyukat mindig egyszerre tudjuk használni a levegő beszippantása kapcsán. Így lesz egységes a személyiségünk.
A jógatudomány kezdeti mélységei, avagy a testünkön túl is van világ – bal és jobb agyféltekék stimulálása légzéssel és az ősi Hatha jóga
A jógatudomány első lépésben javaslatot tesz, hogy a kiegyensúlyozott elmének mitől érdemes tartózkodnia és mit érdemes követnie (lásd Rádzsa-jóga szintjei). Táplálkozás kapcsán is sok információt találhatunk. Utána fizikai testtel kezdünk el dolgozni, illetve jönnek a finomabb, szubsztilisebb szintek. Erről most ejtek néhány szót, de tudnunk kell, hogy ezután még nagyon sok szint vár ránk, mely a teljes üdvösség, boldogság állapotáig elkalauzol minket, hiszen megtanuljuk uralni elménket gondolatainkkal és érzelmeinkkel egyetemben.
.
Tehát a jógatudomány 72.000 energiacsatornát ír le (nádík). Ez nem tévesztendő össze az idegpályákkal. Létezik az idá (bal orrlyukon keresztül ezen az oldalon áramló energia, azaz levegő) és a pingalá (jobb orrlyukunkon keresztül beáramló energia). Az idához rendeljük a hűvöset, az éjszakát, a Holdat, a női, rejtőzködő oldalt. A pingalához pedig a meleget, a Napot azaz a férfi oldalt. Ez meg is felel az agyféltekéknek.
A Hatha jóga (ha = nap, tha = Hold) eredetileg nem véletlenül a légzésen alapult (lásd Hatha jóga Pradípika). A középső csatornának (nádí) a szusumna felel meg. Paracelsus (nyugati orvostudomány atyja) így írt a lélegzet és energia szerepéről: ,,Az életerő úgy árad az ember belsejéből, és úgy veszi körül, mint egy fényes gömb.”
Dr. Burr és munkatársai a Yale-en meg tudták mérni a testben és a test körül található elektrodinamikus mezőt vagy L-mezőt, amely ezeknek az erőknek az összesített eredményét tükrözi. Ám a belső felfedező által tapasztalt energiaáramlás valószínűleg tágabb.
.
Újabb érdekesség, hogy a nőgyógyászok a medence területén elektromos műszerekkel kimutattak elváltozásokat, melyek összefüggésben voltak a női nemi szervek rákos megbetegedésével (L. Langman, M.D, The Implications of the Electrometric Test in Cancer of the Female Genital Tract, Burr op cit). Később 102 olyan esetben, ahol ezt észlelték, 95-en műtéten estek át rákos megbetegedés miatt.
Tehát a jóga az egységes energiaáramlásról szól. Mikor békét érzünk a relaxációban, akkor ebben az állapotban vagyunk. A lélegzéssel párhuzamosan tehát energiához jutunk, mely szabályozható (pránajáma). Ez a prána, mely minden fizikai és tudati tevékenység alapja. Reich (Freud tanítványa) orgonnak hívta ezt, az oroszok bioplazmának. De az orgon fizikai természetű, a libidó pedig (Freud hívta így ezt a fajta energiát, amit a szexuális energiához kötött) tudati természetű. Ám valójában a prána egyszerre tudati és fizikai természetű. Mikor az energia szubliminál a durva energiából, akkor már a tudomány szem előtt téveszti ezt a finom energiát.
És fontos még megjegyezni, hogy az energia összekapcsolódását prána-buroknak (energiatest) hívjuk a jógatudományban. Tehát a fizikai szint alaptermészete az anyag, a tudati síké pedig a gondolat. A prána energia a fizikai és tudati világ között, egyfajta kommunikációs eszköz. Az ősi indiai tipológia szerint vannak a testen energiaközpontok, csakrák. Ezeket a hopi indiánok (teljesen más kultúrközeg) ugyanúgy írták le.
Ezek a csakrák nem a fizikai testen vannak egész pontosan, hanem az energetikai síkon (következő szint, ami finomabb, kevésbé érzékelhető energia). Olyan mint a gáz. Azért mert szabad szemmel nem látjuk és nem tudjuk tapintani, attól még nagyon is létezik. Ezt bárki megtapasztalhatja (nem kell benne hinni), ha veszi a fáradtságot és meditációval feltérképezi ezeket a területeket.
Az első 3 sík a tudat elmélyítése kapcsán
– fizikai (testünk színtere)
– energetikai (csakrák színtere)
– mentális (elme színtere)
.
Ha megismerjük önmagunkban az energiarendszert, akkor tudunk rá hatni. Ezután pedig uralni tudjuk. Példának okáért a fújtató légzést (kapalabhati) említeném meg. Ez a légzés a vérből a szén-dioxidot és egyéb salakanyagot kioldja, megtisztítva a tüdőt.
.
A jógatudományban létezik a radzsasztikus (nyugtalan energia), a tamaszikus (tompa, letargikus energia) és a szattvikus (egyensúly), melyre törekednünk kell. Amikor pedig a prána belép a testbe öt járulékos energiára oszlik: prána váju, apána váju, vjána váju, samana váju, udana váju.
Funkcióik: légzés, kiválasztás, összehangolás, és egyesítés, emésztés és testhőfejlesztés, beszéd és kommunikáció. Ha nincs zavar az energiaáramlásban, akkor nincs betegség sem. Az izomfeszültség pl. csapdába ejti az energiát. De a hibás tudati működés is energiapocsékolás (pl. félelem, szorongás, stressz, depresszió stb.).
Ezen kívül ezek a negatív állapotok az éber tudatos szinten kívülre esnek, így ez is energiaveszteséggel jár. Létezik az agni sara gyakorlata,mely a test energiarendszerét növeli. Így megjelenik a fókusz és a szeszélyes vágyak követése elmarad. Nem visznek el túlságosan a szexuális vágyak sem (ez is elfogyasztja energiáinkat). De néha érdemes az önkéntes hallgatást is választani (mauna), mert a sok beszéd szintén pazarolja az energiát.