Miért keresed az oxigént az erdőben? 2/2. – spirituális, írás, élmény, bölcselet
1. rész: spirituális írás?
Spirituális írás, élmény, vagy bölcselet?
Tényleg, ki Pityputy és miért ő érdekel önmagunk helyett? – spirituális, írás, élmény, bölcselet
Pityputtyal nem történt semmi. Minden a régi, nem jár a fellegekben, vagy a padlótól fél méter magasságban, nem szór tűzet a szeme, csak vége a téves azonosulásnak. Ki mondja ezt? Fogalmam sincs. Talán AZ. És, ha Pityputy egy pillanatra mégis azonosul valamivel, ha észreveszi jól kiröhögi magát. Ha nem, akkor hülyét játszik. A Mindenbe az is belefér, igaz? Ha nem vesz semmit komolyan (mivel a díszlet mögé nézett egy pillanatra, vagy AZ rátekintett, mindegy) akkor megint AZ van. Ami van. Mindig. Vajon te álmodod a szabadságot, vagy ő álmod téged?
És, ha pillanatra úgy tűnik minden összedől, akkor is arra gondol, hogy semmi nem tart örökké, ami születik meg fog halni egyszer. Verheti miatta fejét a falba, vagy amiatt hogy süssön már ki a nap, de nem hiszi, hogy ettől kifog. Inkább eszik egy csokit helyette. Szóval a nem-cselekvés a legjobb válasz. Pityputy felteszi a kérdést, hogy ,,Drága Istenem, hogy lehetek ilyen hülye, hogy le akarom írni a leírhatatlant?:)”
A másik balga, ha csak a reakciót elemzi, de az csak mellékhatás. A felismerés hatása. A rózsa illata valóban nem a rózsa. Ezzel saját falát erősíti, mert azt mondja, ez nem történhet csak úgy meg. Ezért meg kell dolgozni.
Te biztos megérdemled, mert sok mindent csináltál.
Nem, eddig csináltam sok mindent, zombit gyártva magamból. Most már semmit nem csinálok.
A jógi Az-zá vált, „növénnyé”. A balga az Elmé-vé vált. Az okos mindkettőt használja és ő az úr.
,,Sokszor ezt érzem, sokszor az ellenkezőjét, sokszor hülyének érzem magam, sokszor okosnak, melyik vagyok én.” Egyik sem.
A futó nem fárad el, ha nincs futó. És a test? Az igen.
A balga a szavakban keresi az igazságot, logikus, határozott magyarázatot gyárt. De az igazságnak minimum végtelen oldala van. Csak azt befolyásolja, aki nem lát.
Valaki tudja, hogy keres, van aki nem tudja, hogy keres és tárgyak, élmények gyűjtésébe kezd. De meddig tart az élmény és a függőség? Ez az út hová vezetett? És ki a kereső? Aki nem fogadja el azt, ami van és szüntelen meg akarja változtatni.
Van, aki azt hiszi utazik, halad az úton. Pedig csak a kocsi megy alatta, ő egyhelyben ül. Vajon az utazás, hogy meditálsz, majd rádöbbensz, hogy nem kell meditálni, mert csak az van? Csak léptél egyet előre és vissza. Ugyanott vagy, ahol mindig is voltál. De ehhez lépned kellett. Ki tudja? Ha így lenne, lenne út és bárki áthaladhatna rajta.
Mit tehetünk?
Megkérdőjelezzük azt, aki keres, lépj a vetítővászon mögé és ne a mozifilmben keresd önmagad.
Már mindenki ott van, mert csak AZ van. Minek a szenvedés? Hogy tudd értékelni, ez a háttér.
Akkor van szabad akarat, karma – tették fel Pityputynak a kérdést, aki egy pofonnal válaszolt és hozzátette:
Ettől talán elfelejted az eszed és észhez térsz végre és nem kérdezel hülyeségeket.
Pityputy nevét sokan elemezték. Volt, aki arra jutott, hogy Pity-puty = Jin-Jang. De aztán kiderült, hogy szép elmélet, de nevét onnan kapta, hogy nagyon szerette a Mákospityputyot. És ez amolyan ragadványnév. Nem is ő adta saját magának. Hiszen ő saját magát sohasem szólította meg, így nem is hívta sehogyan sem önmagát.
Illúzió ez a világ?
Nem, csak a buta gondolatokkal való azonosulás az. Illetve nem AZ. Illetve Az is az, mert csak Az van, így minden AZ.
Akinek ez zagyvaság annak is igaza van, mert ezt csak az értheti, aki legalább egyszer a díszlet mögé tekintett, addig csak fantáziál róla és mindenkinél jobban tudja azt, amit nem él. Mint a gyerek, aki hisz a mikulásban. Nem vagyok benne biztos, hogy ennek a zagyvaságnak bármi értelme van, de aki tudja biztosan, az nem tud semmit.
Pityputy mosolyogva üdvözöl téged és azt kérdi, miért keresed az oxigént az erdőben?
A könyv, mely ezt és hasonló írásokat tartalmaz itt található meg: Beleolvasok, belehallgatok Keresztes Attila könyvébe