A B. K. S. Iyengar jóga gyógytorna helyett – alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, csontízületi gyulladás 3/2
Az első rész itt olvasható el: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/1. rész
Az anyagi szemlélet és szenvedés oka
Az anyagi szemlélet és a világunkban lévő bonyolultságnak köszönhetően sokszor üresnek érezzük magunkat. És nem kapcsolódunk lelki síkon a bennünk lévő boldogsághoz. Patandzsali, aki kr. e. élt és dolgozta ki a Rádzsa-jógát, azt mondta, hogy a klésának köszönhetően szenvedünk. A klésa a szellemi tudatlanság, melyet a vágy hoz létre számunkra a tudatlanságunknak köszönhetően. És mikor az agy kiürül, akkor beköszönt a súnja állapota.
A jóga nem sport, ahol versenyezni kell, legyőzni a másikat. Hasonlóan az aikidohoz, melyben önmagunk és nem a másik ember „legyőzés” a cél, ezért bemutatók vannak, de versenyek, küzdelmek nincsenek. A jóga tehát nem verseng, de mégis fejleszti akaraterőnket, de közben folyamatosan békében vagyunk önmagunkkal. És nem használjuk el a testünket, ami az élsportolókkal, akik keményen dolgoznak, sajnos néha megtörténik, mivel túlságosan igénybe van véve a testük. Ezen kívül a jóga előnyben részesíti a szarvánga szádhanát, a holisztikus teljességre törekvő gyakorlást. És a jóga egyik része az ászanák gyakorlása, az angabhaga szádhana (fizikai gyakorlatok), de ezen kívül még nagyon sok mindent tartalmaz még.
Erről írtam már korábban: Rádzsa-jóga
És jó, hogy ennyire népszerű a jóga, de azért nem kellene belőle komoly üzletet, divatot csinálni, hogy ne a felületes dolgokról szóljon és minél több emberhez eljuthasson.
4 út, mely hozzávetőlegesen két ezer éve fogalmazódott meg
– Dzsnyána márga (tudás ösvénye). Ebben különbséget teszünk a valós és valótlan között.
– Karma márga (ez az önzetlen szolgálat).
– Bhakti márga (a szeretet és odaadás jógája)
– Jóga márga (mikor az elme és annak tevékenységei irányítás alatt állnak).
A személyiség is megváltozhat a jógának köszönhetően
Ha megtanulunk meditálni, és azt rendszeresen gyakoroljuk, akkor szépen lassan teljesen megváltozunk. Ha rendszeresen gyakorlunk, akkor feloldóik többek között az aszmitára (önzés) és szeretnénk mindenkivel megosztani ezt a csodálatos állapotot, segítve a körülöttünk lévőket.
A jógatudomány szerint 3 testből és 5 rétegből áll a testünk
– Kárana saríra (kauzális test), ez az egyéniség tudathordozó eszköze
– Szúksma saríra (finomtest)
– Kárja saríra (fizikai test)
5 réteg, ami eltakarja az igazságot a Védák szerint:
A kosa réteget jelent, melyek eltakarják a valódi lényünket a jógatudomány szerint. A mája pedig az illúzióra utal. Ezekről egyébként már írtam korábban pl. itt (lelki fejlődés a keleti pszichológia alapján),de ismétlés a tudás édes anyukája, igaz?:) A Védákat is érdemes tanulmányoznunk.
– Anna maja kosa, azaz a fizikai test burka (ászanák hatnak rá)
– Prána maja kosa, azaz életenergia burka (pránajáma hat rá)
– Manó maja kosa, azaz az elme burka (pszichológia hat rá)
– Vigjána maja kosa, azaz a tudatosság, bölcsesség, intuíció burka (a szent szövegek, helyes megkülönböztetés hat rá)
– Ánandamaja kósa, azaz az üdvösség, boldogság burka , azt hiszem a meditációval lehet a legjobban stimulálni
Sokan tanulmányozták a jógát és egészítették azt ki. Pl. a XV. Században Szvátmáráma írt a hatha jóga pradípikáról, azaz lámpásáról egy könyvet, ami a pránajámáról szólt, és a hatha jógáról, ami magában rejti ezt. Régen a hatha jóga sok légzőtechnikát tartalmazott, ma főleg az ászanáknak szoktak jelentőséget tulajdonítani Európában a jóga órákon.
Rádzsa-jóga B. K. S. Iyengar módra
Patandzsali (Patanjali) a Rádzsa-jóga megteremtője 5 különféle elmeállapotot különít el:
– Múdhá (tompa), pl. egy tárgyvesztés, azaz gyászeset után
– Ksipta (zavart), mikor bizonytalanok vagyunk, mert nincs fókuszunk
– Viksipta (izgatott), ilyenkor az agy aktív, de a tudati, mentális tevékenység nem kitűzött cél alá rendelődik, mely bizonytalanságot szülhet
– Ékágrá (koncentrált), van tudatosság, koncentráltság és irányultsága az elmének
– Niruddha (kontrolállt, megfékezett), a tiszta tudatban való lebegés szintje