A B. K. S. Iyengar jóga gyógytorna helyett – alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, csontízületi gyulladás 3/3
A második rész itt olvasható el: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/2. rész
Most nézzük ezt át még részletesebben, íme a 8 lépés:
1. lépés, Jáma (szabályok, tiltások)
– Ahimszá (nem ártás elve)
– Asztéja (nem birtoklás elve)
– Szatja (igazmondás)
– Brahmacsarja (önmegtartóztatás)
– Aparigraha (vágymentesség)
2. lépés, Nijáma (követendő példák)
– Saucsa (tisztaság)
– Szantósa (elégedettség)
– Tapasz (önfegyelem)
– Szvádhjája (önmagunk tanulmányozása)
– Ísvara pranidhána (Isten iránti odaadás).
.
3. lépés, Ászanák, azaz testtartások
A testtartások a testet, elmét, értelmet, idegeket, tudatot, önvalót egységbe rendezik. Az agyból kiinduló és oda beérkező kémiai üzeneteket is befolyásolják és megnyugtatják az idegeket. Ezáltal ellazul a test és megnyugszik az elme. Alapvető pozíciók: állás, ülés, előrehajlás, csavarodás, fordított helyzetek, hátrahajlás, fekvés. Összehangolja a póz a sejteket, szöveteket, szerveket. A test aktív és erős lesz, az elme pedig éberebb, tudatosabb. A jóga egy síkba hozza a:
– élettani testet (végtagok, testi szervek, mint szív, tüdő, máj, lép, hasnyálmirigy, belek stb. és azok működése)
– fizikai testet (csontok, izmok, bőr és szövet)
– pszichológiai test (idegek, agy, értelem).
.
1. szint: árambhávaszthá (testtartás helyes elérése)
2. szint: köztes fokozat, a ghatávaszthá (mikor a jó testtartás hat az elmére)
3. szint: haladó fokozat, a paricsajávaszthá (az elme összekapcsolja a testet az értelemmel)
4. szint: nispattjavaszthá (tökéletesség), a test, lélek, szellem eggyé olvad, ekkor már meditáció lesz maga a jóga.
.
4. lépés, Pránajáma
A párna életenergiát jelent, a jáma pedig szabályozást. Mikor jól mennek az ászanák, akkor érdemes elkezdeni ezt a lépést Iyengar szerint. A légzés segítségével egyébként energiákat tapasztalunk meg. Ezért van az, hogy sport alkalmával automatikusan intenzívebben kezdünk el lélegezni. A pránajáma 3 mozgásiránya van:.
.
– függőleges
– vízszintes
– körkörös
Belégzésnél (abhjantara) és a levegő benntartásánál fontos, hogy a has ne domborodjon ki. Minden belégzés aktiválja a központi idegrendszert és a periférikus idegek is felélénkülnek. A báhja (kilégzés) pedig visszaható folyamatot indít el, így távoznak a méreganyagok. Az iyengar jógában a légzésvisszatartást is lehet teli vagy üres tüdővel kivitelezni (antara-kumbhaka és báhja-kumbhaka). A kumbhaka a légzésszünetet jelenti. Iyengar szerint nagyon precízen kell lélegezni a pránajámában.
5. lépés, Pratjáhára, azaz az érzékszervektől vissza vonjuk az ingert és befelé kezdünk menni a meditációban.
6. lépés, azaz Dhárana, amikor a koncentrációt gyakoroljuk.
7. lépés, Dhjána, mellyel a koncentrációból kontempláció lesz.
8. lépés, Szamádhi, a „szama” jelentése, „egyszintű, hasonló”. Az „adhi” jelentése pedig, „valamin túl”. Ez egy igen magas tudatállapot, de ezekről már írtam korábban.
És a szamjáma a gyűjtőneve a dhárana, dhjána, szamádhinak.
Az energiákról néhány mondta
A purusa sakti (lélek) és a prakriti sakti (természet energiája), amit kundalininek (kozmikus energiának) is szoktak nevezni, energiaközpontok mentén áramlik. A saktit általában erőnek, energiának fordítjuk, de a szanszkritban sok jelentése lehet egy szónak. Tehát a sakti jelenthet elmét, értelmet, érzelmet, életenergiát, én tudatot is, akaraterőt, lelkiismeretet, megkülönböztetés képességét is. Így a jóga agni (jóga tüze) lobbantja lángra a kozmikus energia tüzét.
7 fő energiaközpontunk van, de ezen kívül vannak energiaközpontok a tenyér és talp közepén is.
A guru, mentor szerepe
A valódi guru szigorú és szeretetteljes, a tanítványa pedig őszinte és odaadó. Társasága olyan, mintha a napfényben időznénk, feltölt, felemel és motivál minket és hiteles példát mutat a számunkra. Keleten fontos a guru-sisja-parampará, azaz a guru-tanítvány-hagyomány. Ezen kívül nagyon fontos a anusaszvámi, azaz önfegyelem. Ha el akarunk végezni egy komoly iskolát, ahhoz is többek között kitartásra, önfegyelemre van szükség, hogy ténykedésünket siker koronázza. Fegyelem nélkül nemigen tudunk semmit sem elérni, de ez nem erőszakot jelent. A tudat megformálásával ez automatikusan beindul… A guru egyébként nem követel figyelmet, de eléri, hogy rá figyeljenek. És a tanítványokból lesznek a guruk.