A nyugati pszichológia határain túl az önmegvalósítás és boldogság világában. Meditációs terápia és azok formái
Forrás: A tudat evolúciója, Jóga és pszichoterápia, Szvámí Ráma, Rudolph Ballentine, (dr.) Szvámí Adzsaja
A meditációs terápia és azok formái (pszichológiai megközelítések)
A meditáció jótékony hatásairól már írtam itt: Konkrét meditációs gyakorlatok, melyeket bárhol gyakorolhatunk, így nem kell külön időt szánnunk rá – tudatállapotok, a meditáció fogalma, jóga meditáció, zen meditáció, transzcendentális, mantra meditáció, zazen meditáció, meditáció otthon, alfa meditáció I.
Amikor az elmét egyhegyűvé tettük kialakul az akaraterő. Így egyre kevesebb szenvedést tapasztalunk. Egyébként, mikor elme gyenge (mert nem trenírozzuk), a test is könnyen megbetegedhet, lásd pszichoszomatikus betegségek – meditációs terápia, boldogság, önmegvalósítás, pszichológia.
A meditációs terápia azt célozza meg, hogy megváltoztassa a mentális szokások alapmintázatát, melyek személyiségünk anyagát formálják. Mielőtt a szokás megváltozik, azelőtt a személyiséggel meg kell birkóznunk az önmegvalósításunk alkalmával. Három alapvető elemet használ a meditációs terápiája:
.
.
– Hangok felhasználása (külső hang és belülről a tudatállapotból megszülető hang)
A belső hangok segítenek a tudatállapotok elmélyítésében. Jógában ezek az anahad nádák. Keresztény és zsidó misztikusok is beszámoltak erről (Új Testamentum, Jelenések Könyve). János börtönben sínylődött miközben ennek segítségével a hang és a látomás segítségével félelemmentes tudatállapotba került.
A hang (náda), illetve hangterápia nagy hatással van a csakrákra. Nem véletlen, hogy hét kulcshang létezik a zenei világban mindenhol. Ezek a hét fő csakrának felelnek meg.
–
Képek felhasználása
Gondoljunk a mandalákra. Az azon való meditáció a tudattalan impressziók tisztításával ér fel. Az egész személyiség transzformálható. A csakrák tudománya szerint az egyes csakrákhoz specifikus hangok és formák tartoznak. Akinek pl. rémálmai vannak, annak a napfonat csakrán kell meditálnia. A lelkileg labilis embernek a szívcsakrán, míg a intellektuális, emocionálisan érzékeny embernek az ágjá csakra a meditáció tárgya. Így teremtődik meg az egyensúly intellektus és érzelem között.
.
– Tárgy nélküli átirányítás az elmének (gondolatoktól való elkülönítéssel)
.
A légzőgyakorlatok, koncentrációs feladatok pl. szemlélődések (trataka) előkészítik ehhez a terepet. Meg kell vizsgálnia páciens kapacitását és végig kell vezetni őt egy specifikus programon. Ahogy a pszichoanalitikus technikákat azok alkalmazhatják, akik átestek pszichoanalízisen, ugyanúgy a meditációt oktatóknak is át kell esniük a meditáción.
.
A nyugati pszichológia kiegészítése a boldogság és önmegvalósítás jegyében
A pszichodinamikai elmélet képtelen a személyiség és fejlődés egységét, értelmezését megalkotni, így szükség van a magasabb tudatállapotok elemzése kapcsán egy átfogó elméletre, mely a csakratudományban megtalálható.
A hétköznapi tudatállapotokon túl vannak más mélyebb állapotok, mely tudatszintek nem ,,túlvilágiak” és nem elérhetetlenek a hétköznapi ember számára. Hanem a szabályos fejlődési folyamat eredményei, melynek részesei vagyunk. A modern pszichológia csak homályos, differenciálatlan módon foglalkozott a módosult tudatállapotokkal. Egy kalap alá lettek véve azoktól, melyek a hétköznapitól különböznek.
A hallucinációt nem szabad a megvilágosodás állapotával egy kalap alá venni, csak mert különbözik a hétköznapitól ego orientáltsága folytán. A keleti pszichológia ezzel szemben mélyre nyúló tradícióval rendelkezik ezen a téren. Minden szintnek van egy ,,kilátója” melyről az alacsonyabb szint megfigyelhető. Lau-ce, a bölcs mondása jut erről eszembe: ,,Az életet előrefelé éljük, de visszafelé értjük meg.”
A tudósnak a belső világ megfigyelése lesz a felelőssége. Ez ugyanúgy tudománynak számít, mintha laboratóriumban vennénk górcső alá valamit. A jóga az egyesülés lehetőségét kínálja a modern pszichológiának. A közös irányultság hiánya okozza a stagnálást. Miért kell ellentétnek lennie annak, ami ki is egészíthetné egymást? Ahogy amikor a nyugati matematika tudománya elakadt a római számok nehézségében, Indiából az arab számok elterjedése feloldotta ezt a problémát. A rendszer egyszerűbbé, modernebbé és kezelhetőbbé vált ezáltal. Ha minden a régi maradt volna nem repülhetnének repülők, vagy rakéták az égbolton…
Nagy tisztelettel konstatálom, amikor egyes gurukkal való találkozás alkalmával egy-egy pszichológia tudományok doktorát vagy professzorát is látom felbukkanni az adott kurzuson.