Gyermekpszichoterápia VII. – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv

 In gyermekpszichoterápia, Pszichológia, medicina és egyéb (cikkek)

6. rész

FIGYELEM! Tankönyvszagú elméletek. Ezeket a cikkeimet azoknak javaslom, akik komolyabban pszichológiát tanulnak (rendelkeznek már valamilyen alappal) és szeretnének még jobban elmélyedni ebben a tudományban a klasszikus megközelítéseket illetően. De az út végtelen hosszú (főleg az abszolút igazság tekintetében) és a kedves olvasó talál olvasmányosabb, játékokban gazdag egyéb cikkeket is ezen az oldalon.

Ezek a cikkek sajátságos életszemléletemről szólnak, kérem ne tekintse őket szakpszichológiai írásoknak.

Forrás: Hilarion Petzold, Gabriele Ramin, Gyermekpszichoterápia


Klienscentrikus csoportterápia – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv (folytatás)

Annak ellenére, hogy a terapeutához rendszerint felnőtt küldi el, hozza el a gyereket, a játékterápia nem azt tűzi ki céljául, hogy a felnőtt világ által rossznak minősített gyermeki viselkedés „jóvá” alakuljon át – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv.

 

A következő alapelveket kell figyelembe vennie a terapeutának minden terápiás kapcsolatnál:
„A terapeutának meleg barátságos viszonyba kell kerülnie a gyerekkel, amilyen hamar csak lehetséges, vezessen el jó kontaktushoz. A terapeuta fogadja el olyannak a gyermeket, amilyen.” Az elfogadás nem azonos a „helyesléssel”. A terapeuta se nem dicsér, se nem szid, hanem lehetőleg értékelés nélkül reagál a gyerek magatartására. Rogers elmélete szerint a gyereknek a teljes elfogadása azért lényeges, mert a gyerekben anélkül kell, hogy kialakuljon saját értékrendszere, hogy ezt kívülről bevitt értékmércékhez igazodva építené fel.

 

A terapeuta a gyermekkel való kapcsolatát megengedő légkört megteremtve építi ki úgy, hogy ezáltal szabadnak érezze magát arra, hogy minden érzését korlátozás nélkül nyilvánítsa ki.
A terapeuta nem próbálja meg a gyerek tevékenységét vagy a beszélgetést irányítani, előrehaladásra ösztönözni. Nincsenek ráerőltetett sablonok, vagy elvárások. Ez hasonlít a felnőtt terápiában Feldmár András felfogásához, aki nem akar semmit kihozni a másikból, csak beszélgetni vele és megtalálni a valódi vágyait, melyben a környezet nagy szerepet játszik.

A terapeuta éberen figyeli az érzéseket, amelyeket a gyermek ki szeretne fejezni. Megkísérli felismerni azokat, és úgy reflektálni a gyermekre, hogy ő maga nyerjen betekintést a saját magatartásába.
Axline szerint nem könnyű különbséget tenni a gyermeki viselkedésre adott reflexiók és interpretációk között.

A terapeutának meg kell próbálnia, minimálisra csökkentenie az interpretációkat, a különféle értelmezéseket.
Axline szerint veszélyes a gyerekekkel olyat „közölni”, aminek a befogadására még nem elég érett. A terapeuta megengedő magatartásával és jó beleérző készségével a fiú képessé válik arra, hogy ő maga mind több belátást nyerjen saját viselkedésébe és a számára lényeges érzéseket képes legyen szavakkal is megnevezni.

A terapeuta tiszteletben tartja a gyermeknek azon képességét, hogy a nehézségein egyedül legyen úrrá, ha ehhez megfelelő alkalma nyílik. A gyerek saját felelősségére van bízva, változtat-e viselkedésén, ill. milyen magatartást tanúsít esetenként. A terapeutának meg kell tanulnia viselkedésében egy bizonyos érzelemmentességet tanítani, azaz, ahogy Rogers megfogalmazza: nagyfokú ön-kongruenciát kell felmutatni.

A terapeuta anélkül, hogy nyomást gyakorolna a gyerekre, igyekszik tudatosítani benne, hogy önmagáért ő a felelős.
A terapeuta nem próbálja meg a gyereknek sem a cselekedeteit, sem a szavait befolyásolni. A gyerek mutatja az utat, a terapeuta követi. Tehát ez esetben nem a terapeuta irányít.
Nem irányítja játékát, nem szól bele, non-direktíven viselkedik. Se nem kérdez, se nem ad utasítást; nem dicsér és nem bírál. „A terapeuta a gyermeki személyiség megnyilatkozásai számára rezonancia (visszaverő) felületként szerepel. A gyerek minden közlése elé tükröt tart, hogy a gyermek meglássa benne, milyen ő valójában.”

 

A terapeuta nem igyekszik gyorsítani a terápia tempóját. Tisztában van azzal, hogy ezt az utat lépésről lépésre kell végigjárni.
A terapeuta igen türelmes és megértő magatartásával el kell érje, hogy a gyerek lassan észrevegye azt, hogy a család és az iskola megszokott nyomása már nem nehezedik rá. A gyerek feszültsége egyre jobban oldódik és azáltal inkább képes saját problémáit kifejezésre juttatni.

Csak ott szab a terapeuta határokat, ahol okvetlenül szükséges, hogy a terápia a valóság talaján maradhasson és hogy a gyerekkel éreztesse közös felelősségüket kapcsolatuk alakulásában.
A következő szituációban a terapeutának okvetlenül meg kell szabnia a határokat, ha a határátlépés akár szándékosan történt a gyerek részéről, akár nem:

• ha a gyerek a terapeutát vagy más gyermeket fizikálisan bántalmazza, akkor mindenféleképpen szükség van a beavatkozásra,
• ha veszélyezteti saját testi épségét, akkor is módosítania kell a folyamatokat a terapeutának,
• ha a játékszereket készakarva rongálja, ill. magával akarja vinni azokat.

Nyilván bizonyos mértékű határra szükség van. A terapeuta csak abban az esetben ismerteti a határokat, ha a gyermek megsérti azokat, vagy az a veszély fenyeget, hogy meg fogja sérteni azokat. A nem-szándékos határátlépések felett szemet hunyhat. Ennek megítélése az adott helyzet alapján születik meg.

Ilyen esetekben gyakran a terápiás kapcsolat egésze forog kockán. Ezért nagyon fontos, hogy a terapeuta nyugodtan reagáljon, ráérezve a pillanatnyi helyzetre és úgy utaljon a következményekre, hogy ne helyezzen büntetést kilátásba, ill. ne váljon a gyermek számára büntető személlyé.
A non-direktív terápia nyolc alapelvét Axline szerint a tanároknak a tanítás során is figyelembe kellene venni, hogy pozitív kapcsolat alakuljon ki tanár és diák között. (L.: „tanulóközpontú iskola”.)

A jó terapeutát a „kedvenc tanárral” hasonlítja össze. „A kedvenc tanároknak a diákokkal szemben bizonyos türelmes, barátságos alapmagatartásuk van, megértők, következetesek, olyan módszerrel dolgoznak, amely által a felelősség és a bizalom a gyermekre is átvihető; a gyerekkel kapcsolatos beállítottságuk mindig elfogadó és odafigyelő.”

Szemben a pszichoanalitikusan orientált gyermekterápiával, Axline sem a terapeuta „saját-élet-terápiáját”, (azaz analízisét), sem a „szupervíziót” (egy kolléga kontrollját) nem tartja szükséges előfeltételnek a non-direktív terápia gyakorlata számára. A terapeutának érett személyiségnek kell lennie, aki az egyéni és a csoportos kontaktus nyolc alapszabályának értékét és szellemét el akarja és el tudja fogadni.

 

Schmidtchen játékterápiája – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv

Egy újabb kliens-centrikus terápiáról van szó, amely kapcsán S. Schmidtchen nevét az amerikai és német nyelvterületen végzett összehasonlító kutatásaiból ismerjük. Munkatársaival vizsgálta a különböző kliens-centrikus gyermekterápiákat és azt tapasztalta, hogy a 20 különböző empirikus munka közül csak 6 tudott módszertanilag megfelelő terápiás tervet bemutatni. Nagy érdeme, hogy pontos megfigyelési kategóriákat állított fel és a terápiás történések megítélését elősegítő skálákat kidolgozta.

Schmidtchen részletesen kifejti kliens-centrikus játékterápiája célkitűzéseit. Rogers személyiségelméletéből indul ki, és ezt kibővíti a viselkedés modifikációs elméletéből általa kifejlesztett „3 síkon zajló hatás elmélettel”.
A 3 színtér, ahol változásokat érhetünk el:

• cselekvési sík (főleg viselkedésre orientáltan), elképzelhető, hogy ennek a szintnek az uralása a másik rovására megy (a cél, a cselekvés síkján megszüntetni a viselkedési zavarokat, melyek külső ingerre kialakult rossz feltételes reakcióként rögzültek).

• racionális ill. kognitív sík (észlelés és problémamegoldás), mely befolyással bír a harmadik síkra (a cél az eddigi problémamegoldás módján érni el változást),

• emocionális ill. affektív sík (érzések, odafordulás mások irányába, a cél a pozitív önértékelés kialakítása, az élménykészség fejlesztése).

8. rész

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

keresés

AJÁNLOTT CIKKEK
gyermekpszichológiagyermekpszichológia