A pszichológia manipulációs hatásai I. – reklámpszichológia, reklám és pszichológia, reklám marketing, manipuláció eszközei, művészete, a társas befolyásolás lélektana
A témában adott tv interjúm is megtalálható ezen az oldalon.
Forrás: prof. Robert B. Cialdini, Hatás, a befolyásolás pszichológiája
Erről már írtam korábban, de rengeteg érdekesség van ezen a területen is (reklámpszichológia, reklám és pszichológia, reklám marketing, manipuláció eszközei, művészete, a társas befolyásolás lélektana).
A reklámpszichológia konkrét manipulatív példái
Jó volna, ha tudatosak tudnánk maradni és nem dőlnénk be ezeknek a reklámpszichológiai trükköknek, mely sokszor olyan igénykeltését hoz létre bennünk mesterségesen, amire nincs is szükségünk valójában. Gondoljunk arra, mikor kapunk egy e-mailt, hogy holnap érdekes dologról kapunk tájékoztatást és már várni fogjuk azt a bizonyos levelet. Ilyenkor a kíváncsiságra alapoznak a reklám marketing szakemberei. Alapesetben valószínűleg meg sem nyitnánk azt a levelet…
Felsorolás szerűen nézzük meg, hogy hogyan reagálunk egy-egy cselekvéssorra öntudatlanul, amit ki is használnak nagyon sokszor az emberek, ráadásul ez később sem jut tudomásunkra, miután be lettünk csapva.
A gyerek játékok körmönfont eladásának pszichológiája – reklám és pszichológia
Karácsony előtt a reklámpszichológusok, marketing szakemberek vonzó reklámokat játszatnak le a tv-ben. Ennek hatására a gyerekek megígértetik a szülőkkel, hogy vegyék meg azt a bizonyos játékot, de a boltokban már csak kevés van belőle. A szülők a gyereküknek tett ígéret miatt (főleg amiatt, hogy önmagukban ne csalódjanak) kompenzálva azt, hogy nem tudják azt a bizonyos játékot megvenni, minimum ilyen összegben, de lehet, hogy még drágábban vesznek játékokat. Aztán a holt szezonban, januárban is jönnek a reklámok, mely hatására a gyerek ismét előhozakodnak ezzel: „De megígérted” és a szülök ekkor megveszik azt a játékot, amit előtte ígértek meg a lurkóknak. Ez a lényege a következetesség elvének, lásd később a cikkemben.
Ha fogadunk valamire, akkor… – „elkötelezés elve” – reklám marketing
Ha pl. egy lóra fogadunk, akkor ezután jobban hiszünk abban, hogy az a bizonyos ló nyerni fog, miután megtettük a tétet. Ezután nyomás nehezedik ránk, hogy kitartsunk döntésünk mellett és azt meg tudjuk indokolni. „nehogy már ne legyen igazam, nekem…” Talán ezért van ennyi racionális magyarázat, hogy miért érdemes pl. a weben megvenni egy terméket, hogy később ezeket az érveléseket felhasználhassuk, ha barátaink érdeklődnek az iránt, hogy miért adtuk be a derekunkat egy ilyen semmitmondó ajánlat kapcsán. De más példával is megvilágíthatjuk ezt. A szavazócédula bedobása után jobban bízunk az általunk választott jelöltben. A pszichológusok olyan példát is fel hoztak erre, hogy a régebben választott társunkhoz is könnyebben visszamehetünk, ha új párkapcsolatba csöppenünk.
A bizalom ereje – a manipuláció eszközei
Az idegen emberben is könnyű megbízni… A pszichológusok által vezetett kísérletben megkértek másokat, hogy vigyázzanak a holmijukra, amíg el mennek sétálni a tengerparton, majd lopást színleltek valakivel, aki el akarta lopni a cuccukat. 20-ból 19-szer segítettek az emberek. Ám mikor nem kérték őket meg arra, hogy vigyázzanak a holmikra, akkor 20-ból csak 4-en segítettek.
Következetességre való hajlam – a manipuláció művészete
Ugyanis a következetességre való hajlam nagyobb, mint az akaratunk. Erős személyiségnek tartjuk az ilyen embert. Pedig a vak következetesség sokszor őrültséget, fanatizmust szül. De az van a hátterében, hogy így nem kell gondolkodnunk (ebben segít a vak következetesség). Mintha robotként egy program játszódna le bennünk, amit elejétől a végéig megcsinálunk, végrehajtunk.
Érvelés, mely ellenkező hatást ér el – reklámpszichológia, reklám és pszichológia
Egyszer részt vettem egy komoly pszichológiai program szervezésében önkéntesként. Előre bocsátottam, hogy pénzzel nem, csak szorgalmammal, időmmel tudom támogatni e nemes ügyet. Később azonban mégis megtaláltak azzal, hogy hozzá kéne járulni a költségekhez. Én elmondtam, hogy tartom magam ahhoz, amiben megállapodtunk és, hogy nem fair az ígéretünk ellenére utólag pénzt követelni.
Ennek hatására mások elkezdték befizetni a pénzt, azok is akik előtte más véleményen voltak. Egy pszichológus professzor hasonló dolgot élt meg és ő a következetesség számlájára írta ezt a dolgot. Így ugyanis nem kell gondolkodnunk azon a bizonyos konfliktuson, és mások és önmagunk előtt is a nemes ember színeiben tűnünk fel. Ezért van, hogy álmokat, boldogságot kínáló tanfolyamokra nem szeretnénk nemet mondani, akkor sem, ha teljesen illogikus az, amit kínálnak, mert így megfosztanának minket vágyainktól, a reménytől, amit kínál a program. És, ha végig gondolnánk, talán még meg is gondolnánk magunkat.
Gyakorlati, letesztelt, fair kisvállalati marketingpszichológia leendő vállalkozóknak és kis cégeknek, akiknek nincs konkrét stratégiájuk lásd marketingterv, reklámszövegírás, stressz kezelés, időbeosztás – dvd, akár személyes vagy online konzultációval
Marketing = pszichológia + matematika
Folytatáshoz klikk ide.
Jómagam nem vagyok pszichológus, sem orvos, nem rendelkezem tudományos fokozatokkal, csupán sajátságos életszemléletemről beszéltem interjúim, publikációim során… Így nem tartok pszichológiai kezelést, és nem gyógyítok!