Mély vagy túl sok, rossz, nyugtalan alvás, pihentető, jó alvás titka és elősegítése, memória fejlesztés 2/2
Forrás: Szvámí Ráma, Szamádhi, A bölcsesség legfelsőbb szintje, A valóság megpillantása
A cikk első fele itt olvasható el: ego jelentése, elme
A fantázia
A fantázia teljesen más, az már az őrült elme szüleménye Swami Ráma szerint. És kicsi különbség van az ábránd (képzelet) és fantázia között. A képzelet azt jelenti, hogy van valamiről egy elképzelt képünk. Az elképzeléseink lehetnek konstruktívak is. Maga a fantázia pedig elménkben jön létre, de semmi alapja nincs. Példának Swami Rama azt hozza fel, mikor a meddő nő gyermekét megkérte, hogy harcoljon az oldalán a szamár szarvából készült íjjal. De meddő nőnek nem lehet gyereke és a szamárnak nincs szarva, így íjat sem lehet belőle készíteni. Ez a fantázia. Ha az elme folyton fantáziál állandósítja ezt a rossz szokását. Ez a csapongó elme játéka. Ezek az elme tudatformái (vritti), melyek nem hasznosak – mély vagy túl sok, rossz, nyugtalan alvás ellen és okai, pihentető, jó alvás titka és elősegítése, memória fejlesztés, emberi emlékezet és felejtés.
Az alvás (Aludni szeretnénk, de ehelyett álmodunk)
Az elme egyik állapota. A jóga szerint ez nem a chitta (tudattalan) módosulata. Patanjali azt mondta, ha elménket módosítani karajuk, akkor alvásunkat is szabályoznunk kell. Az alvást a halál testvérének nevezik keleten (sahodari). A halál egy hosszú alvás.
Mély alvás és túl sok alvás közti különbség
Nyilván, ha mély alvásban van részünk, akkor kevesebb alvással is beérjük. Alvás közben az idő relatívvá változik. Pár perc alatt álmodhatunk több nap eseményeiről és fordítva. Fontos megtanulnunk egy relaxáció segítségével elcsendesednünk, hogy el tudjunk aludni.
Rossz és nyugtalan alvás ellen és okairól néhány szó
Ha testünk tele van energiával és nem tudunk rá hatni, vagy, ha fejünk tele van gondolatokkal (problémákkal), esetleg valami nem hagy nyugodni, akkor nehéz elaludni. Meg kell találnunk a vérmérsékletünkhöz illő módszert, mellyel hatékonyan tudjuk ezeket a problémákat megoldani, hogy nyugodtan térjünk nyugovóra (alváshigienia). Erőszakkal nem lehet elaludni. Aki el akar aludni, az nem tud elaludni. Ez a paradox intenció a pszichológiában.
A pihentető és jó alvás titka és elősegítése
Az alvás négy típusa:
– Hétköznapi alvás (fáradtan fekszünk, fáradtan kelünk fel). De ki zavart meg álmunk közben, nyilván a bennünk nem szabályozottan működő elmemechanizmus…
– Kutya szendergés (shvan-nidra). A kutyák sosem alszanak, csak szenderegnek. Van mélysége, mely 100 %-os delta hullámokat hoz létre. Ezek a mély alvás velejárói. Zajra rögtön felkelnek a kutyák, de hamar visszajutunk erre a szintre. Ezt bármikor gyakorolhatjuk, ha kis időhöz jutunk. Swami Rama szerint akár napi tízszer, hússzor is szendereghetünk egy-egy percen belül.
– Éber alvás (mély meditáció). A nagy bölcsek ismerik a pihentető cselekvés művészetét, így nincs szükségük alvásra.
– Bárhol, bármikor el tudunk aludni (jóga-nidra). Ez kontrollált alvás, mikor tudatosan élvezzük az alvást. Ez a legjobb. Swami Rama szerint azonban nem a tudattalanunknak van ehhez köze, hanem a tudatos énünkhöz.
Érdemes olyan időpontban gyakorolni ezt, amikor nem szoktunk aludni (ne befolyásoljon a berögzült szokás). Ebben az állapotban visszaidézhető az is, ha közben valaki idegen nyelven tart előadást nekünk, melyet nem ismerünk. A jól irányított elme csodákra képes. A jógik meditálni kezdenek és tudatos szabályozás alá vonják tudatos elméjüket. Ilyenkor teljesen tudatuknál vannak.
A tudatosságuk megmarad a tudattalan szinten. Ilyenkor a tudatos elme nem funkcionál. A halál során a tudattalan lesz a szállítóeszköz a tudatos helyett. Azt is irányításuk alá vonják a jógik, ez maga a halál. Milyen nemes út mikor nemcsak kórházban tudunk megszületni és hullaházban végezni, hanem mint az állatok, akik elmenekülnek az erdőbe, ha eljött az idő, kiszállunk testünkből, mint a jógik. De erre készülni kell. A születéshez is előkészület kell, a halálra is. De ezekről már írtam. Ha megértjük a halál és születés misztériumát, ahelyett hogy elmenekülnénk előle (tabuként kezelnék), eltűnne a fájdalom a Földünkről, vallják a bölcsek.
Az álom a köztes lét az ébrenlét és alvás között. Ezen keresztül egy mélyebb szintre juthatunk el, amit alvásnak hívunk. Mikor pihenünk gondolatok, impressziók kavarognak a tudattalanból a tudatos elménkben. Ez az álom. Az alvást meghatározhatjuk, az álmokat nem. Amire tudatosak vagyunk, arról nem szoktunk álmodni. Ezért szokták az álmot elemezni, de tudattalanunkban milliónyi impresszió van és újak is keletkeznek folyton. Félelmeink okozhatják álmaink ismétlődését. Néha a jövőt álmodjuk meg (prekogníció egy formája).
Az érzelmek pedig az álmokon keresztül elégülnek ki. De a jógatudomány szerint az egészséges embernek erre nincs szüksége. De alap esetben óvatosan kísérletezzünk, mert a pszichológia szerint, aki huzamosabb ideig nem álmodik (tehát nem alszik a hétköznapi értelemben), az megőrülhet. Hiszen ez egy öngyógyító mechanizmus az elménk számára hétköznapi szinten legalábbis. Találkoztam olyannal, aki állítólag két hétig nem aludt, aztán szkizofréniával a pszichiátrián kötött ki. Aludni szeretnénk, de ehelyett álmodunk.
Úgy tudunk makacs párunkon segíteni, akinek esetleg álommal kapcsolatos problémái vannak, de nem akar változtatni, hogy miközben alszik beszélünk hozzá. A gondolataink így is el fognak hozzá jutni, de mély tudatosságra van ehhez szükség! Másoknak is segíthetünk, miután elcsendesedett az elméjük, de ne hajnali 2 után, mert meg is zavarhatjuk őket. Erről lehet olvasni a Mahábháratában, mikor Arjuna a magzathoz (Abhimanyuhoz) beszélt és harcosként tanította őt. A pszichológiai kutatások is bebizonyították, hogy a magzati korszakban már hat ránk a külvilág (lásd csecsemők, akik jobban preferáltak bizonyos komoly zenei műveket, emlékezve rájuk miután megszületnek).
Memória fejlesztés, emberi emlékezet és a felejtés
Van hasznos és haszontalan része, de elvileg a tudattalanból minden előhívható. A memóriánkat is szabályozni kell, különben nem fog működni, ha szükségünk lesz rá. Nagyon terhelt az elménk sokszor elfelejtjük, mit hova tettünk ennek köszönhetően. Ez annak az oka, hogy elménk azt gondolja ezt vagy azt nem fontos megjegyeznie (amire nem figyelünk). Mikor szükségünk van rá összezavarodunk és blokkot hozunk létre feszültségünkben. Ha erőszakosan próbálunk rá visszaemlékezni, az itt sem fog működni, erről már írtam, emlékszem rá.:)
Lásd, Hogyan idézhető fel az emlékezetünkből, ami éppen nem jut eszünkbe? Hogyan működik a memóriánk és a felejtés? – rövid és hosszú távú vizuális memória, „nem jut eszembe” effektus
Ilyenkor elménk kifárad. Akkor fog tudatos elménk áramolni, ha nem feszítjük meg. Ilyenkor Swami Rama szerint ezt kéne mondogatnunk: ,,Nyugalom, meg fogjuk találni.” – ha éppen pl. a kulcsunkat keressük.
Így a nyugalom segíti elménket és eszünkbe ötlik az, amit elfelejtettünk. A koncentráció nem erőlködés, hanem folyamat. Le van terhelve elménk a sok tudással, így nem működik jól. A felejtésre van szükségünk felnőttként. Az emlékezés érdeklődést jelent. A memória különbözik az emlékezettől, melyet a tudattalanból hívunk elő. Ezzel kapcsolatosan sok hasznos módszer van, mely segít elfelejteni dolgokat és előhívni azt, amire szükségünk van.