Mit jelent a koan (koan jelentése)? Zen-buddhista bölcsességek, meditációk és a zen fajtái

 In buddhizmus és pszichológia, Pszichológia, medicina és egyéb (cikkek)

Forrás: Seung Sahn, a zen iránytűje

Mi a meditáció? És mi nem a meditáció? És a zen válaszok elemzése – meditációs gyakorlatok otthonra és azok letöltése, buddhista, meditációk fajtái, meditációs fajták 2/1. rész

Az elme tudatállapotai és a karma tana a buddhizmus szerint – buddhizmus és karma, buddhizmus Szamszára, létkerék buddhizmus, létkerék jelentése, buddhista hat világ, buddhizmus gondolkodás

A tudat fejlődése és az élet értelme a buddhista felfogás alapján: buddhizmus és karma, Szamszára, létkerék buddhizmus és annak jelentése, buddhista hat világ, gondolkodás, álom

Buddhista szútrák: Lótusz szútra, Maháparinirvána szútra, Aavatamszaka szútra, a dharma név jelentése


Az elme (gondolataink) döntik el, milyen lesz a valóságunk? – zen bölcsességek

„Könnyű gyakorolni a meditációt” „Igen, minden olyan, amilyennek gondoljuk.” „Szerintem pedig nehéz gyakorolni a meditációt és nem pedig könnyű.” „Igen, minden olyan, amilyennek gondoljuk.” – mit jelent koan, koan jelentése, zen bölcsességek, zen meditáció, zen buddhista meditáció, buddhista meditációk

A zen-buddhizmus azt mondaná, ha pl. az életről kérdeznénk valamit, hogy menj és igyál egy teát. Azért mondja ezt, mert így mi magunk tapasztaljuk meg a dolgokat a sok agyalás helyett. És eldönthetjük, hogy a tea hideg vagy meleg, vagy forró, jó vagy rossz, vagy csak egyszerűen egy tea… Így nem hozunk létre nehezet és könnyűt, jót és rosszat, amit a gondolkodás hoz létre analizálva a végtelen valóságot. Ahogyan Lao-ce olyan gyönyörűen utal versében erre: mikor megszületik a jó, megszületik a rossz is. Vagy ahogy Shakespeare bölcsen mondja: ,,Nincs jó s rossz, csak gondolkodás teszi azzá.” Tisztán kell őriznünk az elménket, így láthatjuk meg kérdésünkre a valódi választ: Mi a Buddha? Mi az elme? Mi az élet értelme? stb.

Ahogyan éhesen több száz fajta étel fényképe sem csillapítja picit sem éhségünket, sőt… Ugyanúgy a szútrák, szent iratok legfeljebb étvágygerjesztők a meditációhoz, ahogyan ezek a cikkek is azok. 1500 éve Bódhidharma az első pátriárka Kínában látta, hogy a ceremóniákon van a hangsúly és nem pedig a gyakorláson. Így nem ezekre a díszes ceremóniákra és templomokba ment gyakorolni, hanem egy barlangba ment meditálni 9 évig. Ezután a gyakorlás lett hangsúlyos, és létrejött az 5 zen iskola.

A zen 5 fajtája – mit jelent a koan? A koan jelentése

Különböző stílus és technika jellemzi őket, ahogyan a mesterek kicsit más szájízzel kezdték átadni a bölcsességet a tanítványoknak.

– Soto („Csak ülés”-ről szól, lásd shikantaza és mindennel eggyé válunk, ami éppen megtörténik velünk.)
– Rinzai (Koanokat, kínaiul kong-anokat használ, amik abszurd kérdések, történetek, amit az elme nem oldhat meg, csak akkor, ha tudatállapotot váltunk. Így ellenőrizték és segítették a tanítványok tudatfejlődését. A koan közvetlenül rámutat az igazságra elemzés nélkül.)
E kettő iskola ma is fennmaradt és hosszú átadási láncolatuk van.
– Wei-Ahn
– Poep Ahn
– Un Mun

Zen buddhista meditációk

A mozdulatlan elme, azaz gondolkodás nélküliség a cél, minden élet helyzetben – nemcsak meditációban -, kivéve, mikor reagálnunk kell valamit és nem visszatükröznünk. Seung Sahn zen mester szerint a mozdulatlan testtartás az első lépés. Ha a testet nem tudjuk uralni, akkor nehéz sokáig meditálni, ezért is tanulhatunk a jógában sok ászanát (testtartást), ami segít kilazítani a testet. Mindenki a saját felelőségére tudja ezt a módszert gyakorolni: leülünk és félig nyitott szemmel a padlóra magunk elé nézünk, felvéve valamilyen kézmozdulatot (lásd mudrák, melyekről már írtam), közben a köldök alatt kb. 2 ujjal lévő tan tienbe (lásd manipura energiaközpont, mely a hindu kultúrában is megtalálható, illetve a harcművészekben ez a középpont) lélegzünk lassan ki és be. Kényelmesen. Ide lélegezve, ebbe a központba, a gondolkodást a fejből áthozzuk ide. A tiszta elme ugyanis a gondolkodás előtt merül fel. De mivel ragaszkodunk a gondolatainkhoz, tényként tekintve őket, így szenvedünk. Ugyanez igaz az érzelmeinkre, hangulatainkra is.

Ko Bong koreai zen mester azt mondta: ,,ha felismered a nem tudomot, az az eredeti mestered.” Szókratész a bölcs pedig azt mondta: „Nem tudom ki vagyok, de ezt a nem tudomot értem.” Ez a nem-gondolkodás… Tehát szándékosan választotta ezt és nem zavarta, hogy nem tudja a válaszokat, így a végtelenséggel eggyé válhatott és mindent tudott. A bölcsek szerint a végtelenséggel mindig egyek vagyunk, de azt álmodjuk, hogy kiestünk a létezésből, és azonosulunk ezekkel a gondolatokkal, érzésekkel, amik mindezt elhitetik velünk.

A zen 3 lényeges eleme

– nagy hit (egyhegyű figyelem, ahogy a sok víz is kimossa a sziklát)
– nagy elszántság (mint a macska, amelyik egy pontra fókuszálva s várja az egeret)
– nagy kérdés („Ki vagyok én?” Erre a kérdésre koncentrálva meg kell állítani és „megtartani” az elmét, ahogyan az advaiták is preferálják ezt a kérdést, de ők nem a sok gyakorlásban hisznek (főleg a neoadvaita), hanem az azonnali felébredésben a felismerés segítségével.

Ezt a 3 elemet kell egyensúlyba hozni és egyik sem lehet erősebb a másiknál. Az életben egyébként a buddhizmus szerint 4 nagy áldás érhet minket:

– emberi testet kapni
– találkozni a dharmával (tannal)
– megfelelő mesterre lelni
– megvilágosodni

A különféle világokról pedig a buddhizmus megközelítések alapján már írtam, lásd tudat fejlődése a buddhizmus alapján.

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

keresés

AJÁNLOTT CIKKEK
buddhizmus gyakorlásakör, spirituális, zen