Pszichodráma és az önismereti csoport pszichológiai megközelítései, története, megszületése Jacob Moreno-tól I.
FIGYELEM! Tankönyvszagú elméletek. Ezeket a cikkeimet azoknak javaslom, akik komolyabban pszichológiát tanulnak (rendelkeznek már valamilyen alappal) és szeretnének még jobban elmélyedni ebben a tudományban a klasszikus megközelítéseket illetően. De az út végtelen hosszú (főleg az abszolút igazság tekintetében) és a kedves olvasó talál olvasmányosabb, játékokban gazdag egyéb cikkeket is ezen az oldalon.
Ezek a cikkek sajátságos életszemléletemről szólnak, kérem ne tekintse őket szakpszichológiai írásoknak.
Forrás: Dr. Szőnyi Gábor és prof. Füredi János, A pszichoterápia tankönyve
A tankönyv kivonatát szeretném ismertetni a pszichodráma és önismereti csoport működése kapcsán (klasszikus megközelítések), megemlítve természetesen Jacob Morenot is.
A pszichodráma története – Jacob Levy Moreno
A pszichodráma módszerének megteremtője Jacob Levy Moreno (1889-1974). Módszerének kidolgozásakor alapvetően saját gyermekkori játékélményeire és fiatal felnőttként Bécs játszóterein szerzett tapasztalataira, megfigyeléseire hivatkozott.
Moreno 1910-ben kezdi el csoportmegfigyeléseit egy prostituáltak re-szocializációjával foglalkozó orvos csoporttal. A Stegreiftheater-ben szerzett tapasztalatit 1924-ben publikálta. A pszichodráma módszerének alapkoncenpcióját Moreno tehát még Európában publikálta, majd 1925-ben az Egyesült Államokba emigrált és ott továbbfejlesztette a szociometria, csoportpszichoterápia, pszichodráma módszerét.
Elméletének első nagyobb terjedelmű összefoglalása 1934-ben a “Who shall survive?” c. kötetben jelent meg. 1935-ben alapítja meg az első pszichodráma színházat és pszichodramatikus szemléletű klinikát Beaconben, és 1942-ben nyitja meg kapuit az első pszichodráma intézet New Yorkban.
A módszert Magyarországon Mérei Ferenc (1909 – 1986) honosította meg. Mérei a párizsi Sorbonne Egyetemen tanult és 1934-ben szerzett diplomát pszichológia, pedagógia, szociológia és filozófia tárgyakból.
Ezt követően hazatért Magyarországra, ahol elsősorban pedagógusként és klinikai pszichológusként dolgozott. Moreno 1963-ban, az amnesztia évében, régi barátja, Pető András meghívására érkezett Magyarországra, és találkozott Szalay Sándor szociológussal valamint Mérei Ferenccel. Tulajdonképpen akkor beszélték meg a Mesterrel a Pszichodráma Műhely lehetséges munkáját. Ekkor már megfogalmazódott, hogy Méreiék érdeklődésének középpontjában a csoport áll, míg Moreno az egyes csoporttagok játékára helyezi a hangsúlyt. 10 évvel később jött létre a ma is működő Műhelycsoport Mérei Tanár Úr vezetésével, megteremtve a magyar pszichodráma iskola kialakulását. Mérei és tanítványai a hetvenes évek elejétől kezdték a pszichodrámát alkalmazni a klinikumban.
Fontos állomás a pszichodráma hazai történetében Ian Malewski lengyel pszichiáter és pszichoanalitikus 1973-as és 1975-ös magyarországi látogatása is, aki kiképző pszichodráma csoportokat vezetett elsősorban pszichológusok számára; valamint az 1974-ben elindult Pszichoterápiás Hétvégék mozgalma is, melyben a többféle csoportmódszer között vezető irányzattá vált a pszichodráma.
Napjainkra a pszichodráma elterjedtsége nagyon széles Magyarországon. A klinikai gyakorlatban pszichodráma módszerrel dolgozó terápiás csoportok részét képezik az ambuláns és kórházi ellátásnak pszichiátriai, pszichoterápiás, addiktológiai valamint pszichoszomatikus szakintézményekben. A gyermek pszichodráma hangsúlyos szerepet kap mind a nevelési tanácsadókban, mind a gyermek pszichoterápiás ambulanciákon.
Fontos kifejezések és azok rövid ismertetése a pszichodráma és önismereti csoportokban
Spontaneitás: Új helyzetekre adott adekvát reakció.
Kreativitás: Az embernek az alkotótevékenysége, a valóság kialakítására való képesség.
Szociálgenetikai megközelítés: Moreno szerepelmélete az egészséges fejlődésre épít. Az ember veleszületetten társas lény. A legkisebb vizsgálható egység az egyén és annak szociális atomja. A szociális atom deficitje a személyiségfejlődés zavara.
Szerepkategóriák
1. Szomatikus
2. Pszichés Ezek úgy épülnek egymásra, mint
3. Szociális a hagyma levelei. Más esetben betegség képződik.
4. Transzcendens
A fejlődés más személyekkel (segéd ének) való interakciók révén megy végbe
A fejlődés stádiumai
Fejlődés alatt az egyes stádiumok túlhaladását értjük, úgy hogy a korábbi stádiumok átélhetők maradnak.
Első univerzum: Szociális placenta
3 éves korig létezik. Gondoljunk a szociális és pszichés szerepek kialakulására, fantázia-realitás, én-te, múlt-jövő közötti relációkra.
a.) mindennel való azonosság szakasza (all identy)
b.) minden realitás szakasza (all reality)
jellemző az ,,én” és ,,te”, és és külvilág differenciálása, azonban a fantázia és valóság még nem válik külön.