Rájött a tudomány arra, amit már több ezer éve leírtak a szent iratokban – tudatállapotok

 In meditációk és tudatállapotok, Pszichológia, medicina és egyéb (cikkek)

Forrás: Szintézis Szabadegyetem: dr. Daubner Béla

 

Tudatállapotok és pszichológia

A téma kapcsán már sokat írtam ezekről a jelenségekről: Az álmok, és tudatállapotok sokszínűsége a különféle kultúrákban

A tudat valódi működése – 34 rákosból 100 % meggyógyult

A jelenések, látomások, üzenetek az elme mély tudatállapotából származnak a keleti tanítások és a zen-buddhizmus szerint

Az elme tudatállapotai és a karma a buddhizmusban – Szamszára, gondolkodás, létkerék jelentése, buddhista hat világ

A hipnózisnak mára már pejoratív értelme van, így ő a módosult tudatállapot kifejezést használja előadásában dr. Daubner. Alapvetően megkülönböztetünk négy fő tudatállapotot, melyek a több ezer éves hindu kultúrában is megtalálhatóak.

A tudatállapotok fajtái

– Ébrenléti tudatállapot (Vaishvanara)
– Álmodó tudatállapot (Taidzsasza)
– Álomtalan mély tudatállapot (Pradzsnyá, bár ez többnyire a bölcsességre utal)
– Tudatos (Turija)

Fontos azonban megjegyezni, hogy köztes tudatállapotok is vannak. Ezeket a szinteket nem tudjuk az elme szintjén megérteni, csak miután túlszárnyaltuk azt, ott lehetséges ezek megélésére. Ha valamivel ugyanis identifikálódunk (azonosulunk), akkor nem vesszük észre, hiszen éppen benne vagyunk. Azt szoktuk mondani, hogy a depressziós akkor jön rá, hogy depresszióban van, mikor elkezd belőle kijönni… Tehát kell egyfajta intuíció (magasabb tudatállapot), hogy megérthessük az értelem működését, gondoljunk pl. Einstein relativitás elméletének megalkotására. És valójában erről szól a valódi pszichoterápia és a művészek valódi működése is, hogy egy magasabb tudatszinten látunk rá a problémára és oldjuk azt fel, vagy alkotjuk meg művészi alkotásunkat.

A gondolkodás pedig eleve nem lehet teljes, mert dualisztikus, tehát mindig valamihez viszonyítva fejti ki meglátásait. Szigorúan véve, amit kimondunk az már meg van fosztva az igazságtól… Fontos még megjegyezni, hogy az ego nem szűnik meg magasabb tudatállapotban sem, hiszen azon keresztül kapcsolódunk a világhoz, csak már kevésbé van jelentősége…

Az elme részeiről (chitta, ahamkara, buddhi, manas) már sokat írtam a keleti pszichológia részletes értelmezésében, mely tovább mélyíthető, lásd egyéni tudattalan (viaszti chitta), vagy kollektív tudattalan (szamaszti chitta) és dr. Daubner Béla egyik mesteréről is Swami Rámáról is.

Ami pedig az álmokat illeti – hiszen az is egy tudatállapot -, minden éjjel legalább négyszer álmodunk, csak sok esetben nem emlékszünk rá. És mivel szimbólumokban (magasabb közlési forma) gondolkodunk valójában, ezért az álmok is sok esetben így jelennek meg. És a szimbólumoknak sok jelentése lehet, azt racionális szinten elemezni azért butaság sok esetben, mert az egy alacsonyabb szint. Itt nemcsak az álomfejtésről van szó, hanem mikor egy testi problémára előhozakodunk egy pszichoszomatikus szimbólummal, akár pár szó erejéig.

 

A mostani terápiák esetleges hibái és a módosult tudatállapotok

Mikor valaki hipnózisban van, akkor egy transzlogikai állapotban van (másfajta logikai megközelítés). És dr. Daubner fontos megállapítást tesz ezzel kapcsolatosan, miszerint pl. a KIP terápiában fontos lenne, hogy a terapeuta is másik tudatállapotban legyen, aki a pszichoterápiát vezeti. És az is nagyon fontos, hogy nincs értelme ebben a mélyebb tudatállapotban kérdéseket feltenni, mert ilyenkor oksági viszonyban vagyunk.

Nem a technika, hanem a segítő személyisége, kisugárzása a fontos. A betegség nem annyira lényeges, de sajnos ez a pszichoterápiában sokszor fordítva van. És ebből következik a természetgyógyászatban is elterjedt nézet, miszerint senki sem gyógyítja meg a másik embert, hanem segít neki abban, hogy ő saját magát meggyógyíthassa. Dr. Daubner hivatkozik Ken Wilber tudatfejlődésének létramodelljére, mely 10 lépésből áll, de nem ért vele maradéktalanul egyet.

Ez alapján így lehet a pszichológiai, pszichiátriai problémákat kezelni

1 – a világ érzékelése (szenzoros-fizikai) – pszichózis
2 – érzelmek szintje – nárcisztikus személyiségszerveződés, borderline, pszichoszomatika 
3 – neurózis
4 – sorskönyvi patológia
5 – identitással kapcsolatos neurózis
6 – egzisztenciális patológia
7 – okkultszint zavarai
8 – szubtilis patológia
9 – kauzális patológia
10 – legmagasabb szint

Példának okáért, ha az 5-ös szinten van problémánk, akkor ide tartozik az, ha „nem tudom, hogy ki vagyok én”, de ezt sajnos a klasszikus klinikumban depressziónak minősítik. Sokszor pedig a tudattalanból vetül ki a gondolati impresszió, melyet pl. családállításnál és más „előző élet” meditációval fel lehet deríteni, oldani és számtalan más módszerrel is, lásd még mélyebb szinten kollektív tudattalan és karma pszichológia…

Mindenesetre a legfontosabb az, hogy a tudattalanhoz, csak módosult tudatállapotban tudunk hozzáférni, de a tudattalan szűrő nélkül beolvaszt sok mindent magába, lásd pl. háttérben futó állandó reklámok hatása. Utána pedig gondolkodás nélkül azt az utat választjuk, melyet korábban belénk lett programozva.

A valódi önismeret pedig egy évekig tartó munka, folyamat eredménye ebben segít a pszichoterapeuta, illetve az, aki már elérte azt a szintet, melyet mi magunk is szeretnénk. Ez a hindu kultúrában – lásd mesterek támogatása -, is ugyanígy van.

A théta szintet pedig éjjel mindannyian megjárjuk, de dr. Daubner szerint ezt, ha nem alszunk el, akkor nem éljük meg tudatosan, az csupán egy kellemes relaxáció (lásd alacsonyabb, pl. alfa szint). A tudatállapotban az az érdekes, hogy mi tudjuk megváltoztatni, a segítő csak eszközt ad mindehhez.

Az én-tudat megkérdőjelezése pedig nem könnyű dr. Daubner szerint, mert ha az lenne, akkor mindenkiből robotot gyárthatnánk és a személyiség összetett dolog, az attitűdök alatt sémák vannak stb. Azért szerintem sok reakciónk van, mely agymosásról árulkodik, mikor pl. a média hatására nagy hangsúlyt fektetünk tudattalanul. Tehát észre sem vesszük…

 

A halál főbb állapotai

– betegség formájában jelenik meg (tanító jellegű)

– elalszik valaki örökre (kifutott, nincs más dolga az életben)

– ő dönt úgy, hogy elhagyja a testét (mesteri szint, lásd mahasamadhi)

Érdekesség még a különféle vallások egyesítésében, hogy Brahma, Vishnu, Shiva megfelel a keresztény terminológiában az Atya, Fiú, Szentlélek hármasának, ha nem is pontosan ugyanezt jelenti.

A lélek tökéletes, csak pszichológiai problémákkal rendelkezünk, melyeken képesek vagyunk változtatni, de a tudat maga szubjektív megélésen alapszik…

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

keresés

AJÁNLOTT CIKKEK
a tudat működésegerincfájdalom