Megvilágosodás intenzív vagy a szisztematikus munka a megszabadulás záloga – moksha, samadhi, satori? I.
Forrás: Ganga, Ki vagy valójában? – Kérdések és válaszok a megfogalmazhatatlanról és Scott Shaw, Nirvána dióhéjban – 157 zen-meditáció
Nirvana, samadhi, satori és moksha
A nirvana, a samadhi az örök felszabadulás világát jelenti számunkra, a moksha pedig a valódi önfelismerést jelenti. De maga a satori csak időleges bepillantásokat ad nekünk. Erről a témáról írtam már, melyben kifejtem, hogy a nagy bölcsek azt mondják, hogy ugyan a megvilágosodás egy pillanat végbemegy, de a mögötte lévő munka eltagadhatatlan:
Ne csapjuk be önmagunkat: megvilágosodás intenzív? Megszabadulás, moksha, satori és samadhi – megvilágosodás intenzív, megszabadulás, moksha, samadhi, satori, nirvana
Megvilágosodás intenzív, azonnali megszabadulás klisék I.
A ,,ki vagyok én”? kérdés segítségével az elmét önmagával szembe lehet állítani és a gondolat azonosulás elé lehet kerülni. A formaazonosulás elé. Segítségével valóban be lehet lépni az egységbe pl., de utána visszahúzhat minket a megoldandó feladataink tömkelege. Szóval mi az ami állandó és örök és nemcsak egy élmény (satori)? Ezekről még írok bővebben, de addig is néhány gondolat, ami egyből a leírhatatlanba húz minket:
Te maga vagy a nirvána, akkor miért dolgozol azon, hogy elérd? Csak vedd észre mindezt.
A nirvána itt van, te hol vagy koma?
Ne meditálj, ne csinálj semmit csak olvadj össze azzal, ami van…
Ha azt hiszed tudod, nem tudsz semmit, mert ez leírhatatlan…
A szikla mozdulatlan és csendes… Megvilágosodott?
A nirvána akkor van, amikor te nem vagy.
Ne gondolkozz a nirvánán és tiéd a nirvána.
A tömegek számára a nirvána vicc. A megvilágosodott számára is a nirvána egy vicc. A nirvána leírhatatlan szavakkal.
Nincs jó és rossz, válj eggyé.
Ha összezavarodtál, ha már nincs miben bíznod tedd fel a kérdést,,Ki vagyok én?”. De ne a válaszra figyelj, minden leírás nem az…
Semmivel ne azonosulj menj tovább, mindig. Ne ragadj le sehol sem…
Ne azt értsd meg mi az, hanem, hogy mi nem az. Nem fejben kell mindezt megértenünk.
Nem az élményeket kell megélni, hanem megkérdőjelezni azt, aki megéli őket. A legapróbb azonosulás is akadály.