Negativitás, mint tisztulás? – Kriya Jóga, Mahajóga, Sziddha Jóga, Gurujóga, Spontánjóga, Természetes Jóga
Forrás: Sri Vasudeva tanításai, ,,Energia tudatosság és a kundalini utazás” 2009
A pozitív és negatív dolgok, amik az ashramban történnek velünk – Kriya Jóga, Mahajóga, Sziddha Jóga, Gurujóga, Spontánjóga, Természetes Jóga
A jógáról, már írtam korábban, ez is egy fantasztikus út (komplett rendszer), de sokan másnak értelmezik azt és leragadnak a fizikai ászanáknál (ez csak a 3. szint a 8-ból a Rádzsa-jógában), ami nem baj, de ne feledjük több lehetőség van benne, mint azt elsőre gondolnánk. Többre vagyunk képesek, mint hisszük – Kriya jóga, Mahajóga, Sziddha jóga, Gurujóga, Spontánjóga, Természetes jóga
A jóga bölcsessége szinte kimeríthetetlen és ennek segítségével szeretnék a címben feltett kérdésre válaszolni. Amikor egy ashramba megyünk, akkor van olyan hely, ahol automatikusan gyógyszert adnak, mert szinte mindenki körében természetes a fejfájás. Erről még írni fogok ebben a cikkemben, hogy ez mivel van kapcsolatban. De nagy vonalakban azért történik meg, mert elindul a kundalini energia és próbál utat törni magának (a jóga lényege, hogy a gerinc mentén ezt az energiát felfelé áramoltassuk). És feljönnek a pozitív és negatív dolgok (az építkezés kosszal jár), amik még fogva tartanak minket. Ezeket pozitív (pl. béke, boldogság, emelkedettség megélése) és negatív (pl. féltékenység, kéjvágy, düh, szomorúság) kriyáknak hívjuk a jógában. Ezeket tisztítjuk és mellette végezzük a felemelkedés gyakorlatát. Ezzel kapcsolatosan adtam már közre technikákat.
Ha ezen nem dolgozunk, akkor majd az élet emlékeztet a leragadásokra. Pontosabban mindenkinek vannak lelki sebei, amire emlékezteti az élet. Pl. a filmet, amit nézünk pont egy barát elvesztéséről szól és eszünkbe juttatja ugyanezt, ami velünk is megtörtént. Ezt nem lehet elkerülni. És dönthetünk úgy is, hogy nem spontán feljött problémákat orvosolunk csupán, hanem elébe megyünk a dolognak és elkezdünk dolgozni a problémáinkon. Megkeressük a leragadásokat. Ez az önismeret lényege.
Tehát az asharam lehet a „harctér”, ahol ezt megtesszük és ahol felerősödik minden (pozitív és negatív kriya) és van lehetőség dolgoznunk önmagunkon. Meg kell őket figyelnünk és így tudunk túllépni rajtuk: dzogcsen. Érdekes tehát, hogy pont az ashramban a mester közelében, vagy egy csoportban, ahol többen erőteljesen gyakorlunk jönnek elő a pozitív és negatív tapasztalatok. Azaz felgyorsul az élet.
Egyébként a Hatha jógában a Shat Kriyák (gyomor, vastagbél, torok, szem és légző rendszer tisztítása) is sok lehetőséggel kecsegtetnek, de van Kriya jóga is (különböző testeinket tisztítja és szinkronizálja egymással és a forrással).
De létezik a Mahajóga, vagy Sziddha jóga (Szahadzsa, természetes jógának is nevezik), amikor a kriyák spontán jelentkeznek. Sokszor jelentkezik hő érzés, mikor az energiacsatornák, nádik tisztulnak, hogy átengedhessék az energiát.
Létezik darshan (klasszikus értelemben: látni a mestert fizikai kontaktus nélkül), amit előfordul, hogy a mester ad át nekünk személyesen. Egyfajta energiáról van szó. De shaktipatban (Tibetben wongnak hívják) is részesülhetünk, ami egyfajta beavatásnak számít. Ezt egy tudatosabb ember, mester adhatja át. Így a mester egészen a megszabadulásunkig támogat, akár jelen van fizikailag, akár nincs. Ha megkaptuk a beavatást, vagy beszéltünk a guruval, akkor közvetlen támogatásban van részünk. De ennek hiányában is kapunk támogatást a világból, de hitre és bizalomra szükségünk van.
Ahogy végighalad a kundalini energia és sorra nyílnak meg a csakrák, mindig találkozunk kihívással. Például a harmadik szem csakránál megjelenhet az önzés negatív kriyája. Itt jelennek meg a különleges képességek is (sziddhik). Olvasni tudunk más gondolatában, manipulálni tudjuk őket, de még alacsonyabb rendű vágyak felmerülhetnek. Óvakodjunk a fél lábú óriásoktól, akik magasnak tűnnek. Ne felejtsük el, hogy a fő csapásvonalon a megszabadulás ösvényén kell maradnunk és továbbmennünk.
A jóga, a meditáció, a szeretet gyakorlása segít, hogy végül találkozhassunk Istennel, és átvegye ő az irányítást helyettünk.
A shaktipat után kibontakozó folyamatot azért hívjuk Mahajógának, mert minden más jógát is kibontakoztat. Sziddha jógának pedig azért hívják, mert ha egy igazi mester adja a shaktipatot, akkor továbbra is támogat minket, amíg el nem jutunk az ő szintjére. Ezt Guru jógának és Spontán vagy Természetes jógának is nevezik.
Az erőteljes szív kinyílásakor: sírás, nevetés, boldogság érzése, míg a homlokcsakra aktiválásánál: a koncentráció, béke, eksztázis jelentkezhet. De mellkasi fájdalmak, fejfájás is felléphet. Mivel spirituális gyakorlatok közepette jönnek ezek a tünetek, így szinte biztosra vehető, hogy ennek köszönhető a tünet és ez egy pozitív célt szolgál. Ha ott a mesteri támogatás, akkor tudjuk, hogy nem őrültünk meg, hanem beindult a tisztulás folyamata. Ha azonban maguktól jelentkeznek a tünetek, akkor már korán sem biztos mindez. Lehet, hogy zsákutcába ért életünk és ezek próbálnak kilendíteni minket ebből a helyzetből, lásd pszichoszomatika. Nyilván adott helyzettől függ, hogy melyik eset áll fenn, de úgy gondolom idővel rá tudunk erre érezni. Gyakorlat teszi a mestert.