Holisztikus megközelítésben: imádság, ima, imádkozás, esti ima, meditáció, meditációs gyakorlatok és meditáció otthon
Forrás: Szvámí Ráma: A spirituális élet lényege, Útmutató társ a keresőknek
Imádság, ima és imádkozás téves elképzelései – esti ima
A meditációt csodásan kiegészíti az imádság. De nem önző imádkozásra, ego növesztésre van szükség: ,,Kérlek add meg nekem ezt, meg azt…” stb. Persze ez is jobb a semmilyen imádkozásnál. De ne a vágyaink kielégítése legyen a cél. Imádkozzunk a bennünk lévő világ urához. Kérjük, hogy adjon bölcsességet, hogy megérthessük az életet – imádság, ima, imádkozás, esti ima, meditáció, meditációs gyakorlatok, meditáció otthon.
A reggeli és esti ima eljuttat a forráshoz és energiát is ad számunkra. Egy abszolút igazság létezik, mely bennünk is megtalálható. Ha jól imádkozunk az elme elcsendesedik. Ezáltal feltárul a magasabb erő a nagy fenség. Sok módja van az imádságnak pl. mantrák kántálása, erről már írtam itt és van itt egy szent ének, amit együtt énekelhetünk: Gyönyörű bhadzsan a cikkben, mely azonnal felemel minket. És az önmegvalósítás fejlesztése kitartó folyamatos munkával, mely az emelkedett állapotot hozza el számunkra napról napra az önismeretünk fejlődésével és pszichológia segítségével a boldogság jegyében – Gajatri, Gayatri Mantra és egyéb mantrák, szent énekek ereje
Egy olyan tudással kerülünk kapcsolatba, ami az elmén túlról származik. Az elme (szádhaka) megtanul lemondani a megszokott viselkedésről. Azt mondja, hogy a képességeim korlátozottak, így átadja hatalmát a nagy fenségesnek. ,,Adj erőt, hogy meg tudjam oldani minden gondomat.” Így az elme kialakítja azt a szokást, hogy ne az ÉN-től függjön, hanem a nagy fenségestől. Swami Rama a tisztulás leghatékonyabb eszközeinek tartja az imádkozást az Úrhoz és a bűnbánatot, amiben feloldjuk a bűntudatunkat. Meditáció előtt érdemes pár percig a nagy fenséggel lenni. Csak Istenhez érdemes imádkozni, hogy erőt adjon nekünk és nem önző vágyainkhoz kell segítséget kérni. Az imádság mindig meghallgattatik, így teljes szívünkből és elménkből kell imádkoznunk. Nem a szövegen, hanem az őszinteségen van a hangsúly.
A spirituális szív
Létezik a fizikai szív, melyet a sebész tud megoperálni. Létezik a lelki értelemben vett szív, mely a lelki szívünkkel azonos és a fegyelmezett elme tudja irányítani. A spirituális szív pedig a szívet és az elmét is irányítja. Ez nincs alávetve szomorúságnak. Az emberi testben két félgömb van (felső és alsó), az anáhata kapcsolja ezt össze. Erről itt írtam (szívcsakra).
Két háromszög képviseli ezt. Az alsó az emberi igyekezetet, a felső az alászálló erőt jelenti (kegyelem). Együtt egy csillagot alkotnak, a zsidó vallásban ez a Dávid-csillag. A keresztény vallásban ez a Szent Szív keresztje. A hindu vallásban pedig az anáhata csakrának felel meg mindez.
Meditációs gyakorlatok, meditáció otthon
Mindenki saját felelősségére tud meditálni, így esetleg érdemes először szakembertől segítséget kérni. A meditáció, mint eszköz segít egyhegyűvé tenni az elmét. Nem szabad azonnali eredményt elvárni, mert így a türelmetlenségünknek köszönhetően hamis spirituális élményekkel kábíthatjuk magunkat, melyet a képzelődésünk hoz létre. Ez a tudattalanból ered. Kell az erős vágy, ahogy Sri Vasudeva is hangsúlyozza. Szép lassan túljutunk az elme fecsegésén és meg tudjuk azt figyelni. Immár nem hat ránk annyira. A meditációt semmi nem pótolja, de kell hozzá az elhatározás. Azonban ne erőltessük. A meditáció hatásairól és technikákról itt írtam:
Konkrét meditációs gyakorlatok, melyeket bárhol gyakorolhatunk, így nem kell külön időt szánnunk rá – tudatállapotok, a meditáció fogalma, jóga meditáció, zen meditáció, transzcendentális, mantra meditáció, zazen meditáció, meditáció otthon, alfa meditáció I.
A szokások alakítják ki jellemünket és valódi személyiségünket. Le kell vennünk magunkról minden maszkot, ha a valódi igazsággal szeretnénk találkozni. A külvilág ki van téve a romlásnak, állandó változásnak, hogy adhat az örök boldogságot nekünk? Legfeljebb röpke örömet adhat nekünk. De a meditáció elevezet az üdvösség, örök boldogság országába. A megfelelően felépített technika segít, mert az állandó változtatása a meditációnak csak időpocsékolás…
Nem számít, ha nem látunk a meditációban semmit, nem ez a lényeg. Inkább tanuljunk meg a sötétben ülni, amíg kisüt magától a fény. Ne aggódj, minden tettnek megvan a következménye. Csak erre van szükségünk: meghozni az elhatározást, megtanulni meditálni és imádkozni az útmutatások szerint és nem hagyni, hogy az elme elvigyen minket megakadályozva spirituális fejlődésünket. Üldögélés és hallucináció helyett tanuljunk meg meditálni. Erről jut eszembe: Hogyan találunk spirituális mestert magunknak és mit kezdjünk a saját vagy mások spirituális élményeivel? – spirituális fejlődés, spirituális valóság, spirituális dolgok, spirituális felemelkedés
Érdemes gyakorolni minden nap, hogy egy helyben ülünk és nem hagyjuk, hogy a testünk (mely az elmének a tükröződése) elvigyen minket. Így meg tanuljuk azt uralni. Nem baj, ha először elkalandoznak gondolataink, ez természetes. De emiatt butaság feladni a dolgot. Azzal, hogy leülünk már törekszünk rá és a testünk kezdi megszokni az új helyzetet. Aztán már nem fog akadályozni minket. Tehát már ez is egyfajta siker, ha nyugodtan tudunk ülni függetlenül attól, hogy elkalandozunk. Fontos, hogy a nyak, fej és törzs egyenes legyen. Itt fog áramolni a kundalini. Az ülés következtében a vegetatív idegrendszer megpihen. Ennek csak előnye lehet.
A jógában a szukhászana (könnyű ülés) jó lehet, ez maga a törökülés. Idővel megtanuljuk a tökéletes ülést (sziddhászana). A meditációban a múla bandhát alkalmazzák (lásd jóga), mely végbél záróizmainak összehúzása (gyökérzár). Ezt tartják meg. A lótuszülésben a múla bandhát nem tudjuk megcsinálni. Érdemes légzéssel kombinálni a meditációt.
Ha gyengéden lazítjuk el hasunkat belégzésnél, akkor a rekeszizom (spirituális izom) is ellazul és tüdő teljesen kitágul. Hullapózban (savászana) érdemes a laza be és kilégzést gyakorolni (gyengéden behúzzuk a hasat, majd ellazítjuk). Miközben a rekeszizom légzését gyakoroljuk, finoman összehúzzuk a végbél záróizmait, hogy a végbél és a hüvely izmai ne maradjanak lazák. Ez az asviní mudra, mely nagyon hasznos, mert ez a terület egyébként alig mozog. A gyakorlat megvédi az apána vájut, hogy az áramlásban zavar keletkezzen. Swami Rama hangsúlyozza, hogy a figyelem nagyon fontos a légzés és a meditáció esetében is. Kezeinket meditációban a térdünkre tesszük és létrehozzuk a kézzár mudrát (összeér a hüvelyk és mutatóujj). Közben végigpásztázva ellazítjuk az egész testünket. A lábzsibbadás folyamatosan el fog tűnni. A be és kilégzés szabályozása, egysége létrehozza az elme nyugalmát.
Nem kell erőltetve, szükségtelenül a légzés közötti szünetet kiterjesztenünk. Könnyedség és mélységes öröm keletkezik, ha jól csináljuk, ami nem jár energiaveszteséggel. Egyhegyű elmével megismerjük a belső valóságot. E magasabb rendű tudás kibontakozik, ami az érzékelésből, következtetésből és tanúbizonyságból ered. Szoktak még keleten ilyenkor a szó-ham mantrára figyelni. A ,,szó” hangra belégzésnél és a ,,ham” szóra kilégzésnél.
Nagyon fontos, hogy teljes koncentrációnkkal és szívünkkel meditáljunk, mantrázzunk. Ez visz el a csöndbe, nem a fél szívvel végzett gyakorlás, amikor valahol máshol vagyunk közben tudatilag. Ez igaz a mantrázásra is, ez visz el minket a gondolatok és érzelmeken túli csönd birodalmába.
Ne akarattal csöndesítsük le az elménket
A dharma, kötelességet vagy természetet jelent. Az elme dharmája, hogy ide-oda rohangál. Mindenkinél. Érdemes más dharmája miatt aggódni? Az elmét nem lehet megállítani, csak egy részét tudatunk alá vonni, mely ébrenléti állapotban működik. El kell engednünk ezeket a gondolatokat és nem szabad hagyni, hogy magukkal vigyenek. Ez a Freud és Jung által kidolgozott szabad asszociáció fejlettebb változata, ahol önmagunk pszichoterapeutái lehetünk. Erről már írtam: Freud, Jung pszichológiája, pszichoterápiája és a jóga elmélete közötti különbségek és mélységek az örök boldogság jegyében – Freud pszichoanalízis, Freud személyiségelmélete, Freud elmélet, Jung elmélete, Jung tudattalan, jóga elmélet I.
Azok a gondolatok amik nem tűnnek érdekesnek, hamar eltűnnek majd. Megtanuljuk átlátni a gondolkodásmódunkat. Meg kell erősítenünk az elme azon funkcióját, mely mindent megfigyel különben kényszeres gondolkodók maradunk. Erről beszéltem már: Mi az, ami két millió eurónál is sokkal boldogabbá tesz minket és bárki bárhol, bármikor megkaphatja? Egyszerű teszt-gyakorlat a cikkben és megoldás a legvégén – boldogság, most, jelen, most hatalma, Eckhart Tolle, a most hatalma a gyakorlatban I.
Mindenki véleményével azonosulunk (függetlenül attól, hogy jó vagy rossz). Ha azt mondják szép vagyok, örülök neki, ha valaki lehülyéz, akkor pedig szomorú leszek. Meg kell tanulnunk mindennek a tanújává válni. Csak figyelj és határozd el, hogy egyetlen gondolat sem fog megzavarni téged. Sokszor nem a barátaink, ellenségeink zavarnak meg minket, hanem csupán a gondolataik. Milyen nagyszerű érzés az, mikor ezek már nem hatnak ránk többé. De ezt először gyakorolnunk kell. Így nem fog más befolyásolni minket többé. És én nem az önfejű elméről beszélek, aki senkire nem hallgat. Erre utal a Mundaka upanisadban a példázat a két madárról (az egyéni lélek és az Átman nimbusza). Az egyik mindenféle gyümölcsöt megeszik, a másik csak megfigyeli ezt és ők örök társak. Az egyéni lélek mindennel azonosul és a jó és a rossz dualitásában él, az Átman pedig érintetlen, tanú marad mindvégig.