Depresszióból az üdvösségbe – tévhitek a jóga oktatásról, jóga alapok, légzés és meditáció, Hatha, Ashtanga, Rádzsa-jóga
Forrás: Swami Kriyananda, A Rádzsa-jóga művészete és tudománya
A jóga oktatás tévedései, jóga kezdőknek
A jóga nem csupán fitnesz vagy sport. Hanem laza hozzáállással (nem erőltetve semmit) és kitartással, játékkal az örök boldogságot hozza el számunkra. A lényeg, hogy örömünket leljük benne, nem pedig az, hogy a gyakorlatok mértani pontosságúak legyenek. A Rádzsa-jógában a testgyakorlatok (ászanák) csupán a 3. szintet jelentik a 8 szintből. Ez nem sport, hanem több annál, a tudatunkat fejlesztjük lépésről lépésre. Ezért a cikkben be fogok számolni az összes szintről és fontosnak tartom elmondani, hogy nem javasolt egy szinten leragadni. Persze, ha valaki csak ennyit szeretne belőle kapacitálni azzal sincs gond, de tudjunk róla, hogy a Porsche, amit megvettünk, nemcsak 20 Km/h-ás sebességgel tud menni és rengeteg dolgot magában rejt még (gyógyítás, helyes táplálkozás, hitrendszer) – jóga, jóga kezdőknek, Hatha jóga, jóga oktatás, Ashtanga (Rádzsa) jóga, jóga meditáció, jóga légzés, jóga alapok, a jóga története
Mikor együttműködünk a világgal a boldogság is beköszönt életünkbe
A jóga valóban egy művészet, mert nincs rá konkrét szabály, hogy mi számít jógázásnak és mi nem. Szerintem a fák folyamatosan jógáznak, Tai Chi-snek, pedig egyetlen könyvet sem olvastak róla.:) Ez egyfajta természetesség. Ugyan vannak technikák és alapok, de itt is mindenki a saját szájíze szerint gyakorol és fogja fel a valóságot. Ha az élet célja az, hogy tanuljunk belőle (és sok esetben nem az a küldetésünk, nem az a szándéka a sorsnak velünk, amit mi annak gondolunk) akkor léteznek tudatszintek. Fejlődési szintek. Ha alacsonyabb szinten vagyunk éppen, akkor frusztráltak, elégedetlenek, depressziósok, haragvók stb. vagyunk. De ezek állapotok, nem a valódi énünk.
Ha megtanuljuk a külső körülményektől a bennünk lévő érzelmeket megélni, akkor elindultunk a szabadság irányába. Utána pedig a gondolatoktól és érzelmektől is érinthetetlenné válunk. Ez már a bölcsesség kezdete. Erre kínál többek között megoldást a jóga. Így amikor nem érezzük jól magunkat, elő vesszük a technikákat és kiteljesítjük a boldogságot önmagunkban. Azonnal. Hiszen ez az érzés bennünk van, nem a külvilágban. Az csak előhívja, de ezt mi is megtehetjük, ha akarjuk.
A jóga története – minimum 7 ezer év bölcsessége, mely megváltoztatja életünket
6-7 ezer éve fedezték fel Indus-völgyi civilizáció romjai közül a meditáló jógikat bemutató képeket. De a jóga tudomány, mely művészet is egyben első írott emlékeit Kr. e. 4. században Patandzsáli (Patanjali) írta le. Talán ennek is köszönhető, hogy sok ferdítéssel találkozhatunk, hiszen sok idő eltelt, amíg leírásra került a jóga rendszere. Én még a bevásárló listát is képes vagyok elfelejteni pár perc alatt.:)
Ez olyan, mint amikor egyes harcművészetekben csak a technikai és erőfeltételeket vizsgáljuk mestervizsgán és a tudatosságot már nem követjük figyelemmel. Így elvész a művészet ezekből a gyönyörű bázisgyakorlatokból. Pont a lélek tűnik el belőle, unalmas mozdulatsorokká avanzsálódnak, melyről már az sem tud semmit, aki végrehajtja. Csak azt mondták neki ezt kell csinálnia… Véleményem szerint, aki a tudatosság létráján elindul, az nem fog olyan szavakat használni, hogy ezzel elfojtom a depressziót, vagy haragot. De sok ilyen utalást olvastam. Hiszen a valódi átalakulást a megértés hozza el számunkra, , teher alatt nő a pálma alapon, melyben a depresszió a tanítónk, nem az ellenségünk, aki ellen küzdeni, harcolni kellene. Hiszen a harc, harcot szül.
Mit ígér a jóga? Jóga alapok
Hatha jóga és Ashtanga jóga (Rádzsa-jóga)
Egy út, mely rengeteg gyakorlatot tartalmaz a filozófián, gyógyításon, egészséges étkezésen kívül és a testet is megfiatalítja. És, ami a legfontosabb megmutatja, hogyan léphetünk be az örök béke országába úgy, hogy megtanuljuk uralni az elménket, a pszichénket. Lépésről lépésre megmutatja ez a komplex rendszer, hogy hogyan élhetjük meg azokat az állapotokat, melyet a pszichológus a személyiség integrációjának hívhatna (bár ez ezen is túl van), a vallásbölcsész pedig isten királyságának, vagy nirvánának.
Jóga légzés és jóga meditáció
A jóga komplex rendszere tartalmazza a meditációkat is, mely módosult tudatállapotban sokszor nagyobb változást hozhat létre bennünk, mint egy több hónapos pszichoterápia. De vannak nagyon erőteljes légzési technikák, melyek felkavarhatnak minket. Itt nagyon óvatosan kell eljárnunk, annyit dolgozva magunkon, amennyit el tudunk bírni, hiszen az építkezés rumlival és kosszal jár. De milyen csodálatos lesz a végeredmény, igaz?
A jóga testgyakorlatokon túl kezdődik a lényeg
A Rádzsa-jóga 8 szintje
A jóga egyesülést jelent. Mikor egyesülünk, akkor egységélményben vagyunk a világgal, ahogy pályafutásunkat is gyerekként elkezdtük. De immár tudatosan választjuk az örök béke és boldogság országát. És a jóga végigvezet ezen az úton. Sokféle jóga van. Most a Rádzsa-jógáról írok, melyet Ashtanga (nyolcszintű) jógának is hívnak, mert 8 lépésből áll. A Hatha-jóga a fizikai segítséget adja meg a Rádzsa-jógának. Ezek többnyire ászanák (jógapózok) és a 3. szinten köszönnek vissza. A 8 lépés pedig a következő:
1. szint
Első szinten megtanuljuk, hogy mitől érdemes tartózkodnunk (pl. hazugság, lopás, erőszak, érzékiség, sóvárgás). Hiszen a valódi jóga egy életmód és nem csupán tornagyakorlatok összessége. Mit ér ugyanis bármilyen gyakorlati módszer, ha életünk mit sem változik tőle? Vagy mi értelme van jógázni, meditálni, ha a mindennapi életben folyton zűrbe keveredünk, mely hátráltatja a gyakorlatozást, zavarodottságot okozva az elmének, mely megfegyelmezését tűztük ki célnak. A Rádzsa-jóga pontosan az elme megismeréséről szól.
2. szint
A következő lépésben megtanuljuk, hogy mi a követendő (pl. tisztaság, elégedettség, önfegyelem, befelé tekintés, tisztelettel történő odaadás a legmagasabb iránt).
3 és 4. szint
A harmadik szint az ászanák (testtartás) gyakorlatozását jelenti. De ezek a szintek mind spirituális fejlődést is magukban foglalnak. A negyedik lépcsőfok a pránajáma (energiaszabályozás), mely egyik lehetséges eszköze a légzés. Tehát itt nem a légzés a lényeg, jóllehet a prána utal erre, hanem ezzel az eszközzel szabályozzuk az energiákat.
5. szint
A következő szint a pratjáhára (energia visszavonása az érzékszervektől, befelé tekintés), az egyhegyűség kialakítása koncentrációval, melyre az advaita Ramana Maharshi is utal, illetve az upanisadok. Hiszen hétköznapi fázisban az elme csapong, és percenként legalább ötven gondolattal azonosítjuk magunkat. Ez kész téboly. De, ha megtanuljuk ezt kezelni, az olyan koncentrált lesz, mint a lézer.
6. szint
A hatodik lépésben a dhárana (összpontosítás, koncentráció), összpontosítást egy pontra irányítva tanuljuk meg. Talán nem véletlen, hogy a nagyszerű gyakorlatias zenben is vannak olyan technikák, melyek ezt elősegítik. Hiszen minden egy tőről fakad, csak mi szeretjük analitikusan felosztani ezt.
7. és 8. lépés
A hetedik lépésben a dhjána (kontempláció) fázisában a befelé irányuló összpontosításban elmélyedünk. A koncentráció (lásd 6. lépés) kitágul és állandósul pl. a figyelem. Itt kezdődik a meditáció. Ennek hatására lépünk be az utolsó, nyolcadik szintre, melyet szamádhinak hívunk. Ez az egység élmény folyamatos megélést jelenti. Néha szakaszosan is beköszönt ez életünkbe a gyakorlatozásnak köszönhetően, ezt keleten szatorinak nevezik (néha a felhők mögött felsejlik a Nap). Ilyenkor már a valódi küldetésünket követjük, melynek köszönhetően óriási támogatásban van részünk, hiszen együtt áramolunk a valósággal és nem hívjuk ki párbajra rendszeresen, melynek csak szenvedés lehet a vége… Ez talán elképzelhetetlen számunkra mekkora átalakulást hoz és már az első szinteken elérhetünk akkora örömöket, melyek a legnagyszerűbb nyaralásélményeink többszörösét jelentik. És ez csak a kezdet.